Lykkelig uvitende om ny personvernlov

I går skrev DN at norske ledere er uvitende om ny personvernlov. «En ny personvernlov skal tre i kraft. Åtte av ti norske bedriftsledere vet ikke hva det innebærer.» kan vi lese i ingressen. Jeg jobber selv i en IT-bedrift, jeg har akkurat startet en annen IT-bedrift – selvsagt er jeg opptatt av både personvern […]

kundeservice er en følelse

Kundeservice er bare en følelse

Kundeservice er en opplevelse, en følelse. Det er ikke så mye fakta å forholde seg til. Det to personer opplever helt likt kan oppfattes helt forskjellig. Kundeopplevelsen er temaet for dagen og jeg skal skrive om kundeopplevelsen. Hvordan påvirker organisasjonen kundeopplevelsen og hvem er ansvarlig for at kunden opplever god kundeservice?

Les mer

Den beste måten å hjelpe en gründerbedrift

Det startes ca 170 bedrifter hver eneste dag i Norge, i 2015 ble det etablert 61000 nye bedrifter. Vi trenger nyskaping og vi trenger arbeidsplasser med potensial til å gå ut over Norges grenser. Med nedgangstider i enkelte bransjer er det viktig å skape nytt. Etter 1 år er det bare halvparten av oss nystartede som er igjen, etter 5 år er nesten 70 % borte. Det er mindre enn 1 prosent som klarer å bli internasjonale.  Tross dårlige odds hiver vi oss likevel ut i galskapen. Hva er det beste man kan gjøre for å sikre en bedre overlevelse for entreprenører og gründere?

Les mer

Kundeserviceøkonomi

Kundeserviceøkonnomi på 1-2-3

Er kundeserviceøkonomi noe annerledes enn vanlig økonomi? Og hva har kundeservice å gjøre med bunnlinjen i det hele tatt? Det er noen faktorer du må tenke på når det gjelder kunder og service. Det går litt på hva du kan gjøre og hva det er verd, for ikke å snakke om hva det koster. La oss se på noen spennende regnestykker.
Les mer

Live Chat og kundeservice

Jeg tusler rundt på et hotell på Sørlandet og skrur opp alle panelovner jeg finner. Det er bitende kaldt her og jeg snør vel snart ned. I dag har jeg hatt et møte med 4 utviklere om prosessen fremover med Adventor CRM – kort oppsummert så er vi enige om veien videre – møtet gikk fint, raskere enn forventet og her sitter jeg og får tiden til å gå mens jeg venter på å kunne fly hjem til Molde. Les mer

God gammeldags dialog i fremtidens teknologi

Å møtes ansikt til ansikt er fortsatt den beste formen for kommunikasjon. Når jeg møter kunder ute der kundene er, eller over en kaffe, så formes det bånd som man aldri klarer å skape digitalt. Man husker et møte betydelig bedre enn man husker en sak. Teknologien går fremover, roboter og avanserte algoritmer, stemmegjenkjenning og avanserte løsninger skal effektivisere kundeservice – men kan teknologien noen gang bytte ut menneskelige interaksjoner?

Les mer

Det er ikke kundene som står i kø

Gleden over å etablere et firma er alltid stor, fylt av nerver, spenning og håp for fremtiden. Jeg har vært igjennom dette før, og har trynet og klart meg sånn passe. Den store suksessen kom aldri, og denne gangen vet jeg at den definitivt ikke kommer – eller sagt på en annen måte, det kommer ingenting av seg selv. Som gründer er det plent umulig å komme på de gode ideene, det er nåløyer over alt og sjelden en lang vei til suksess. For meg startet erfaringen som gründer for tjuefire år siden når jeg som ung, rett ut av videregående valgte å etablere en egen platesjappe – man må slå opp i antikke ordbøker for å finne ut hvor lite fremtidsrettet min drøm var. I dag finnes det nesten ingen igjen som lever av å selge opptak av musikk i butikk. Men jeg overlevde i 2,5 år på et lite tettsted med alt for lite kundegrunnlag. Les mer