Det er ikke kundene som står i kø

Gleden over å etablere et firma er alltid stor, fylt av nerver, spenning og håp for fremtiden. Jeg har vært igjennom dette før, og har trynet og klart meg sånn passe. Den store suksessen kom aldri, og denne gangen vet jeg at den definitivt ikke kommer – eller sagt på en annen måte, det kommer ingenting av seg selv. Som gründer er det plent umulig å komme på de gode ideene, det er nåløyer over alt og sjelden en lang vei til suksess. For meg startet erfaringen som gründer for tjuefire år siden når jeg som ung, rett ut av videregående valgte å etablere en egen platesjappe – man må slå opp i antikke ordbøker for å finne ut hvor lite fremtidsrettet min drøm var. I dag finnes det nesten ingen igjen som lever av å selge opptak av musikk i butikk. Men jeg overlevde i 2,5 år på et lite tettsted med alt for lite kundegrunnlag.

Den gode ideen har for meg vært svært vanskelig å finne, for jeg ønsker ikke en ide som skal trigges av det økonomiske. Jeg ønsker en ide som skal kunne ha en god økonomi, men som er trigget av selve ideen, produktet eller tjenesten. I flere år vurderte jeg å bli konsulent innenfor kundeservice, jeg valgte å forsøke det, uten å få nok oppdrag av den grunn. En annen realisering kom den gangen – inntektene kommer bare av tiden jeg jobber. Den gode ideen for meg genererer inntekter også uavhengig om jeg har ferie eller fri. Dessuten er det svært vanskelig å eksportere en konsulenttanke, umulig å dele meg i flere produksjonsenheter osv. Ideen hadde begrensninger som ikke samsvarer med mine visjoner om en god ide.

I løpet av årene har jeg utdannet meg innen IT, jeg har jobbet som webutvikler, noe jeg synes er veldig gøy. Jeg er fargeblind, så webdesigner er rimelig tricky. Men jeg liker mulighetene som ligger i teknologi. Jeg brenner for kundeservice som fag, og min bokhylle har i prosentfordeling en tung overvekt av fagbøker.

Den gode ideen for meg er et produkt som jeg kan selge, som jeg kan utvikle, med jeg menes «vi» – man kan bygge team rundt oppgavene og «jeg»-kan omringe meg med dyktige mennesker som deler mine visjoner om fremtidens kundeservice. Den gode ideen kan helt klart eksporteres og leveres over hele verden uten transport og fare for skade i frakt. Det er ikke noen problemer med retur osv. Det er ett problem – massiv konkurranse. Det finnes store selskaper allerede som leverer over hele verden. De største aktørene leverer for milliarder av dollar i året. Men det er i dette blytunge scenarioet jeg har selvtillit nok til å si at jeg har noe å bidra med. Den glimrende ideen hadde vært om jeg også var helt alene i markedet. Så ett steg av gangen – begrensningene finnes jo egentlig strengt tatt ikke.

Men kundene kommer ikke – de vil ikke komme heller, eller ikke helt av seg selv. De som kommer som flokk når man etablerer nytt selskap er svindlere og selgere. Sistnevnte har jeg respekt for, jeg har flere falske fakturaer i innboksen enn interesserte kunder, så langt svindlere, støv og bekreftelser på mine egne aktiviteter. Det er dette som møter mange nyetablerere – tom innboks, lite respons og den umulige, hvor i alle dager er du førstekunden.

Det skal ikke ta fra noen motet, det er starten og den er lik for mange – hvor det går fra her er aldri godt å si.