Digitalt fotavtrykk

Din digitale strategi er viktigere og mer levende enn noen gang.

Navet i operasjonen

I en verden hvor de fleste kundeforhold starter online, er din bedrifts digitale fotavtrykk mer enn bare en nettside – det er ditt digitale førsteinntrykk og for mange, selve navet i alt. 

I dag må du sette foten skikkelig i bakken

I dag er din bedrifts digitale tilstedeværelse blitt en av de viktigste faktorene for å lykkes – uansett om det handler om en liten lokal butikk eller større SMB-bedrifter. Din tilstedeværelse på nett og i sosiale medier kan åpne dører til nye markedsmuligheter, øke merkevarekjennskap og skape sterkere relasjoner til kundene. 

Og da får du...

1. Økt synlighet og tilgjengelighet

Med en god strategi og en god plan kan du og din bedrift nå ut til et bredere publikum enn hva du har vært klar over føre. Kundene er også tilstede på ulike kanaler, og en en god match mellom din tilstedeværelse og kundenes foretrukne kanaler – kan du nå ut til flere. 

I dag skjer kommunikasjonen på tvers av flere digitale kanaler, som nettsider, sosiale medier og søkemotorer. Og du må også tenke hvor du når de «offline», som sponsorater, magasiner, kino og radio. For enkelte kan du også øke tilgjengelighet for dine kunder til 24/7 og også ekspandere geografisk. 

2. Større kundeengasjement

En aktiv online tilstedeværelse gir muligheten til å gå i dialog med kunder i sanntid, både en til en og en til mange. Kanalene er sosiale medier, nyhetsbrev eller interaktive kanaler og nettsider. Dette skaper muligheter for mer personlig involvering mellom kunden og din merkevare. Kundene får økt lojalitet og du kan få økt kundeinnsikt. 

3. Økt merkevare­­troverdighet

Et profesjonelt og konsistent digitalt uttrykk kan i større grad lykkes med å formidle at du driver en pålitelig og troverdig bedrift – eller samkjøre budskapsforståelsen med dine kjerneverdier.  Her er nettsiden og det grafiske uttrykket i sosiale medier viktig. Positive anmeldelser og omtaler bidrar til å bygge tillit hos potensielle kunder. 

En profesjonell grafisk profil kan for mange mindre aktører i SMB markedet bli en differensieringsfaktor overfor større aktører og konkurrenter. Det er overraskende mange bransjer hvor det er overkommelig å bli best i det visuelle. 

4. Konkurransefortrinn

Med en god plan kan du raskt få et konkurransefortrinn hvor du raskere tilpasser deg og svarer ut markedstrender og kundenes forventninger.  Med en aktiv hånd på rattet kan vi manøvrere og optimalisere din markedsføring, og forstå kundene bedre. Metoden er proaktiv overfor analyser og data som man får tilgjengelig igjennom den digitale hverdagen. 

Tips for å få et tydligere digitalt fotavtrykk

1. Invester litt ekstra i nettsiden

En god nettside vil yte bedre hele tiden, over tid vil dette hjertet i din digitale operasjon ha en sterkere posisjon dag inn, og dag ut. Det ekstra du legger inn her, vil betale seg om og om igjen, dag inn, dag ut, 24/7-365.  Når vi ser at nettsiden alene kan utgjøre forskjellen på 1 av 200 kjøpere og 3 av 100, så kan det utgjøre forskjellen på suksess og fiasko.

– I tillegg blir alt av andre digitale kampanjer forsterket og mer lønnsomme, med en god nettside. 

2. Velg kanaler og vær aktiv

Sosiale medier er et kraftig verktøy for å bygge relasjoner og involvere målgruppen din. Velg plattformer som passer til din bransje og dine kunder, og vær konsekvent med å dele relevant og verdifullt innhold. 

Det er ikke slik at du må være over alt, og det er viktig å velge den eller de riktige kanalene. For den innsikten og drahjelpen du kan få fra kundenes engasjement kan være uoppdaget gull. 

3. Optimaliser for søkemotorer (SEO)

For å bli funnet av potensielle kunder må bedriften din være synlig i søkemotorer som Google og Bing. Jo tidligere du investerer i SEO-ekspertenes innsikt, jo større sjanse har du for å lykkes. Med SEO får du innblikk i markedet, konkurranser og styrker og svakheter med din nettside.

Den kunnskapen kan du bruke for å få en fot foran konkurrentene. Det er overraskende mange bransjer hvor den store bjørnen sover i hi.

4. Innhent, og svar på kundeanmeldelser

Ha et aktivt forhold til å hente inn positive anmeldelser. Det kan være en svært viktig og innflytelsesrik faktor for å snu en nysgjerrig til å bli kunde. 

Pass også på at du etablerer en rutine for å svare anmeldelser du mottar. Det viser at du både hører og ser – spesielt viktig, så må du svare på de negative. Og da aldri med et standardsvar. Bruk tilbakemeldingene som innsikt, og takk for at du får dem. 

Er du klar for å ta på større sko?

Om du er nyetablert så er det viktig å starte denne prosessen, og om du er godt i gang, så er det sjeldent for sent, selv for etablerte SMB bedrifter rundt om i Norge. 

Ønsker du hjelp til å skille deg ut i mengden? Da kontakter du oss – sammen skal vi gro flere kunder for deg.