Emosjonell markedsføring

Vinn hjerter for å vinne kunder

Vinn hjerter, vinn kunder.

Det er utenfor enhver tvil at psykologi og følelser er viktig i markedsføring. Vi har alle ledd av en reklame. Men vi har mange ulike følelser og alle kan spille en rolle. Følelsene og verdiene bør utfylle hverandre. 

Hva er emosjonell markedsføring?

Emosjonell markedsføring har som hensikt å appellere til følelsene hos observatøren, noe som resonerer med kundenes verdier, behov og ønsker. Metoden er ofte inspirerende historier, personlige fortellinger, eller verdier som merkevaren deler med kundene. 

Her er målet å skape noe man identifiserer seg med, fremfor å vise produktenes funksjoner og fordeler. 

Hvorfor fungerer emosjonell markedsføring?

Følelser kan være med å påvirke oppfatningen av en merkevare. Og med det være en positiv pådriver for økt salg. Det å bruke følelsene aktivt er ofte noe man kan bruke i forbindelse med merkevarebygging, mer enn i rene salgskampanjer. 

Holdningene til en merkevare har noe å si, for hvordan vi identifiserer med dem. I tillegg kan følelsene være med på å befeste en merkevare i minnet. Tenk på kjente sanger og jingler som har festet seg, eller kanskje du husker de morsomme reklamene til Japp? 

 

Fordelene med emosjonell markedsføring

1. Skaper en sterkere merkevarelojalitet

Når man har truffet på det emosjonelle kan man få kunder som identifiserer seg med merkevaren, og med det har du befestet en større kundelojalitet. Tenk på en veldedig organisasjon som du støtter. Er det empati som har fått deg til å velge? Eller tall og fakta? 

Etter en kampanje vil forbrukere føle en økt tillitt, beundring og kanskje også følelsen av et fellesskap med merkevaren. Når man bruker følelser i tråd med egne verdier så kan det være nøkkelen til en langvarig lojalitet. 

2. Øker kundens livstidsverdi

Tenk på bilen du kjører. Og tenk på hvor mange biler du kjøper i løpet av et liv. Om du har en tilknytning med merket ut over å være fornøyd, så skal det mer til for at du bytter. Du kan derimot være mer tilbøyelig for å prøve ulike modeller eller nye produkter fra merker du stoler på. 

Ser vi på for eksempel Apple og Samsung, så er brukerne i stor grad merkevare-orienterte. Apple brukere kjøper Mac og iPhone. Samsung-brukere kjøper skikkelige produkter med Android. 

Om du lo litt nå, så kan det være at vi er litt mer emosjonelt på linje. Ble du litt fornærmet fordi jeg slo en liten vits på bekostning av Apple? Da har jeg bevist litt av poenget. 

3. Skaper differensiering mot konkurrentene

I bankmarkedet ser vi at Aprila Bank skille seg ut som en liten og fleksibel bank som hjelper små og mellomstore bedrifter å få finansiering. 

De spiller på humor og skaper en differensiering mot tunge og trege store banker. De har en veldig tydelig kundefilosofi og emosjonene og verdiene spiller på lag overfor en klar og definert kundegruppe. 

Dette klarer ikke de store bankene å «etterape» – og med det har man brukt emosjonene til å skille seg ut. 

Southwest Airlines er et verdenskjent flyselskap for sin kundeorienterte og humoristiske stil, selv om mange av oss aldri har flydd med dem, så har de befestet seg. 

Vi sier selv at vi skal være en okse i en saueflokk, fordi det skiller deg ut, og emosjonene kan være en slik faktor.

I 1997 var en person på besøk hos Pike Place Fish Market i Seattle og det endte opp i en hel bevegelse innenfor lederstil, fish philosophy, fordi de ansatte hadde det så gøy på jobb at de ble en attraksjon i seg selv. Og her over 25 år senere, sitter en nordmann og forteller om det. 

 

Du må kjenne på følelsene

Det er ikke slik at følelser er noe man bare skal kaste seg ut i. Det er ikke sikkert det er riktig for deg, men om du har knekt koden og tiden er inne, så kan dette være ekstremt kraftfullt. Her er noen tips:

1. Du må kjenne målgruppens følelser og identitet

For å kunne treffe på en eller annen streng i følelsesregistret må du forstå hvilke følelser som driver kundene. Dette kan være basert på utfordringer, ønsker, kjerneverdier og motivasjon. 

Ved bruk av markedsundersøkelser, kundesegmentering og personas, kan du identifisere hvilke triggere som vil resonere best i din målgruppe. 

2. Fortell en historie

Et svært aktuelt eksempel på dette er fotballklubben Wrexham som nå er i League One i England. Igjennom flere dokumentarsesonger (This is Wrexham) på Disney+  har vi kunne følge klubben og personene rundt klubben på deres reise igjennom flere opprykk. Her linkes fotballen til gruvesamfunnet og byens folk til fotballens suksess. Det er umulig å ikke la seg fascinere av det klubben har fått til. 

Historiefortelling er et kraftfullt verktøy. Gjennom historier kan du dele merkevarens verdier og misjon. En god historie skaper empati og kan gjøre merkevaren mer relaterbar.

Det man må passe på er at  historien er autentisk og treffer riktig følelse hos publikum, på samme tid som det er forenlig med hva merkevaren står for. 

3. Bruk visuelle og sensoriske elementer

Det er ikke alltid like lett å formidle følelser i tekst, men med bilder, film og radio kan du klare å formidle budskapet på en måte som treffer i hjerterota. 

En miks kan være med å skape en helhetlig engasjerende og følelsesmessig sterkere opplevelse. 

Både farger, bilder og lyder har en effekt i en slik sammenheng. Netflix bruker en egen lyd når du starter Netflix – det gjør at de også kan knytte lyden til for eksempel en radioreklame, om det var aktuelt, og det ville vært gjenkjennelig. 

4. Vær autentisk

Lett å si, men hva ligger det egentlig i det å være autentisk? Det er på en måte å være tro mot originalen, og for meg tolker jeg det til å være tro mot verdiene. Det er jo ikke «ekte» når man ser mannen i Japp reklamen dytter en bil utom et stup, men det er tro mot lekenheten og humoren. Freia har «Glede» som en kjerneverdi og med humor i reklamen formidler de glede til seeren. 

For å være autentisk så handler det om å være tro mot egne kjerneverdier. I det har man ganske stort spillerom, en rettesnor og en kontrollør om man merker noe går litt på tvers av verdiene. 

Det falske er lett å gjennomskue, om f.eks en advokat skal være super leken i reklamen, mens de er ekstremt formelle i alt de gjør og foretar seg ellers, og ikke tåler en spøk. 

Klar for å smelte noen hjerter?

Følelser i markedsføring kan være en game-changer for din bedrift, men det må være det riktige verktøyet for din situasjon. Ta en prat med oss, så får vi raskt avdekket hva du trenger. 

Ønsker du hjelp for å avdekke hva som virkelig treffer? Kontakt oss i dag for en konsultasjon, kanskje kan vi sammen sjarmere mange nye gjester og kunder.