Grønn markedsføring

Vinn kunder med bærekraftig praksis

Tiltrekk kunder med bærekraft.

I dag er kunder i større og større grad miljøbevisste. Det er ofte nødvendig å synliggjøre at bedriften jobber med bærekraft, og at dette temaet tas på alvor. En grønn profil kan være med å vinne kunder og gi et positivt omdømme på merkevaren. 

Hva er grønn markedsføring?

Grønn markedsføring handler om å promotere produkter og tjenester, basert på miljøvennlige egenskaper. Det handler om å demonstrere organisasjonens engasjement for bærekraft. Dette appellerer selvsagt til en stadig økende gruppe med miljøbevisste kunder. 

Fordelene med grønn markedsføring

«
Mer enn fire femtedeler (80 %) av forbrukerne sier de er villige til å betale mer for bærekraftig produserte eller hentede varer.
» – pwc.com

  1. Tiltrekker flere miljøbevisste kunder
    Stadig flere lar bærekraft være en del av beslutningsgrunnlaget. Det er dermed også viktig å synliggjøre bærekraftsprofilen i din markedsføring. 
  2. Styrker merkevareomdømmet
    Bedrifter som aktivt kommuniserer et standpunkt opplever ofte en positiv vridning i merkevareomdømmet. 
  3. Bedre økonomi
    Bærekraftspraksiser kan bidra med å redusere forbruk, øke inntjening og potensielt skape høyere marginer. Ref undersøkelsen som nevnes innledningsvis her. 

Hvordan komme i gang med grønn markedsføring

  1. Kommuniser miljøtiltakene tydelig
    Vær åpen om tiltakene bedriften din har. Del detaljer i produktbeskrivelser og merk eventuell emballasje eller produkter. 
  2. Bruk miljøvennlig emballasje/materialer
    Dette er jo selvsagt litt opplagt. For å være autentisk må man jo gjøre tiltak. Hvor kan du klare å gjøre din bedrift grønnere? Er det emballasje? Resirkulert materiale? Eller har du en ordning med å ta varer i retur for resirkulering? 
  3. Implementer grønn praksis på arbeidsplassen
    Du kan gjøre ditt ved å redusere energiforbruket, oppmuntre til resirkulering, gå til jobben program osv. 
  4. Vær autentisk
    Kunder klarer å lukte «greenwashing» som gjødsel tidlig i mai. Det hele må være både forankret og ekte. Alternativet er jo en omdømmeskandale waiting to happen. 
  5. Bonus: Visste du at nettsiden din også kan bli mer miljøvennlig?
    En dårlig optimalisert nettside krever sterkere servere for å fungere skikkelig, og med det mer databruk = økt strømforbruk. Noen nettsider kan redusere sitt «avtrykk» med 80-90 % – Og samtidig gir det en bedre brukeropplevelse + økt salg. 

Stadig flere bedrifter har omfattende prosesser for å bidra til et mer bærekraftig samfunn. Både svanemerker, miljøfyrtårn og ISO-standarder, men likevel er det mange som ikke lykkes med å formidle dette ut. 

Det er klart at det har noe for seg å innlemme dette i markedsføringen, men som med alt annet må man også vurdere sitt publikum opp mot hvilket publikum man kan få. 

Ta gjerne kontakt med oss, om du trenger hjelp til å tilpasse markedsprofilen.