Gummistrikkmetoden i produktutvikling

Det kan være krevende å være kreativ. Det kan være vanskelig å være enkel. Det kan være umulig å finne gode løsninger på enkle problemer. Produktutvikling er så mangt, og løsningene kan variere massivt. For oss er brukervennlighet svært viktig. Tett dialog med kundene er svært viktig. Hva skjer når man lytter? Man får mange forskjellige ønsker. Noen vil ha høyre og andre vil til venstre. Derfor har vi utviklet gummistrikkmetoden for å finne de ideene vi tror på.

Kunden har behov for å feste to objekter sammen.

Det kan gjøres på mange måter. Vi kan finne opp «lim», men da er det helt sikkert at en kunde vil kunne ta de fra hverandre igjen etterpå. Så man finner opp noe som løser opp limen. Den tredje kunden vil at man skal kunne sette ting i sammen og ta de fra hverandre når det passer. Altså relativt like behov, med noen forskjellige varianter. Kan en gummistrikk løse dette? Ja – løsningen er enkel, den er intuitiv og fleksibel nok til at alle kan bruke det.

Gummistrikken er fleksibel

Alle har skutt med gummistrikker. Den kan holde ting samlet, strekke seg langt. Gummistrikken er allsidig og løser mange oppgaver. Samtidig er den enkel, lett å bruke. Folk forstår rett og slett en gummistrikk.

Bindersen derimot har spesifikke oppgaver, den fungerer veldig godt til å markere hvor du er i en bok, eller holde ark samlet. Den kan bøyes og brukes til å resette rutere. Men det er fortsatt ikke en gummistrikk.

Lytt til kundene og finn gummistrikken

Kundene vil alltid ha forskjellige behov. Skreddersøm er dyrt og ineffektivt. For å lage noe enkelt må vi snakke med flere kunder. Kunde A har behov for å registrere unike serienummer, kunde B har behov for å registrere bilskilt. Gummistrikken er et felt for å registrere unike verdier.

Er dette en gummistrikk?

Når man lager noe, så bør funksjonen kunne benyttes til noe mer. Det må være fleksible muligheter. Vår siste gummistrikk var plasseringen av elementer i vårt CRM-produkt. Noen kunder vil ha kontakter øverst, noen vil ha kommentarer. Noen vil at sakshistorikken skal dominere. Det vi da skal lage er en dra og slipp-metode som gjør at kundene kan bestemme selv.

Vi jobber også med en annen spennende kunde-gummistrikk som jeg ikke vil avsløre her – men som gjør at vi skal løse en ganske vanlig problemstilling når man jobber med kunder. Her har vi også hatt samme prosessen for produktutvikling. Kundene har uttalt et behov, som faktisk er ganske forskjellig. Vi har grublet og diskutert på kontoret og tror vi har funnet en gummistrikk. Riktignok vil den sette litt grå hår i utviklerne som må ta to steg tilbake og fire frem – men finner vi gummistrikken vil det være verd det.

Ikke ryk strikken

Produktutvikling er et krevende fag, det er ingen tvil om det. Vi må passe på at gummistrikken ikke strekkes for langt. Da må den knytes og det er komplisert. Vi må finne en balanse mellom fleksibilitet og brukervennlighet, om ting blir for fleksibelt så kan det gå på bekostningen av logikken.

Testspørsmålene

  • Her er ønskene, hva er gummistrikken?
  • Har vi laget gummistrikken?
  • Er dette like intuitivt som en gummistrikk?

Vi synes dette er en god metode i jakten på de riktige løsningene for våre kunder. Våre kunder vet også at de beste forslagene er de som har nytte for alle eller for flertallet. Produktutvikling er et spennende tema og vår metode bidrar til at vi tenker oss om både 2 og 3 ganger.