Mulig den ikke er grønn, jeg er fargeblind, kanskje den er gul...

Hopper ut av flyet med en cocktailparaply

Som gründer møter man ofte spesielle øyeblikk i hele den følelsesmessige skalaen. I dag er det 1 uke igjen til jeg er ferdig med oppsigelsestiden hos min arbeidsgiver igjennom de siste 5 årene. Det er nå jeg «hopper i det» – flyturen har begynt, jeg sitter ved siden av dyktige fallskjerminstruktører og jeg har fått utdelt en cocktailparaply – den er grønn for å symbolisere at innovasjon i dag skal handle om FN sine bærekraftmål.

Det er spennende, men det er ikke så skummelt – jeg har tross alt hoppet uten cocktailparaply før, så det føles litt tryggere denne gangen. Min grønne cocktailparaply består av forberedelser og noen bevisste valg jeg har tatt. I dag skal jeg skrive litt om mitt «sikkerhetsnett» og anbefaler andre gründere å tenke på det også.

Et profesjonelt styre

Jeg har valgt å unngå familiemedlemmer og har knyttet meg til et styre som jeg stoler på vil utfordre meg. Adventor har vært klar på at det skal være kvinner i styret og det skal være unge mennesker i styret. Jeg ble svært glad når Siw Bergsås takket ja til å bli med på denne reisen. Selskapet har også reservert 1 styreplass til en spennende ung person mellom 18 og 23 år. Det er også bevisst fordi mange av våre sluttbrukere – kundesupportmedarbeidere vil være unge mennesker. Det er ofte mennesker som har sin første jobb – jeg vil vite hvordan de opplever produktet og selskapet. Denne plassen er «ledig» men reservert i påvente av at ei ung driftig kvinne som studerer innovasjon og entreprenørskap. Hun skal fylle 18 år først og dermed få en sjanse til å lære i fra styrerommet. I tillegg har jeg med meg to menn som utfyller styret til å bli komplett.

Ikke gjør alt selv

Jeg har prøvd og feilet før. Fellesnevneren er at jeg gjorde alt selv mer eller mindre. Denne gangen har jeg fått tak i gode partnere, dyktige utviklere og også oppsøkt kompetanseklynger – med det resultatet at jeg har kontor hos Protomore Kunnskapspark. Om jeg kollapser eller faller ut av ligninga så skal selskapet kunne fortsette. Jeg er i skrivende stund eneste ansatte – men jeg er langt fra alene. Vær ikke alene du heller. Et godt nettverk gir muligheter og god input.

Gå tidlig til kundene

I skrivende stund har vi satt opp 8 kunder. De har fått tidlig tilgang og er våre pilotkunder. Den første pilotkunden kom i drift for 1 uke siden. Det er over 1 år siden jeg oppsøkte kunder og viste frem min hjemmesnekrede prototype. Produktet de har tilgang til nå er jo også langt fra ferdig. Men kundene er med på å forme hva «ferdig» betyr – de er også med på å gi verdifull tilbakemelding og er med å bestemme prioritering. Min opprinnelige idé er modifisert siden første møtet. Forretningsplanen har blitt bedre, mer spennende og ikke minst mer treffende til målgruppen. Vi har ikke samvittighet til å ta betalt helt ennå, men vi er ikke langt unna. I neste års budsjett består planen av å finne 12 betalende kunder. Som nystartet bedrift er nettopp kunder avgjørende, målet for 2018 er ikke «all verden» – men vi har jo planlagt at det skal ta tid å få et markedsklart produkt. Men det som er «gull» med å gå tidlig til kunder er at man får verifisert behovet – og det har vi. Er det en ting jeg blir tryggere på er at produktet er og vil bli salgbart i fremtiden. Med å gå tidlig til kunden er jeg tryggere på at vi når våre mål og kanskje raskere enn vi tror. Involver kunder så fort du kan, gjerne på skissestadiet.

Oppsøk kreative miljø

Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på kunstnere, men bedriftsfaglige kreative klynger, næringsparker og inkubatorer. Delta på arrangement og bli kjent. Delta på noen av forretningsutviklingsløpene om de finnes og be gjerne tidlig om møte med Innovasjon Norge. Det kan være at din idé ikke er så god som du tror, men det betyr ikke at du trenger å gi opp. Søk råd, få innspill og det er mulig du får tilbakemeldinger som gjør at din idé har noe for seg.

Finn investor

Dette punktet ligger sist, årsaken er enkel. Du må jobbe en del med forretningsmodellen først. Du må teste produktet/tjenesten og få kundetilbakemeldingene. Du må oppsøke miljøene og utvikle ideen til å bli «klekkeklar». Adventor AS fikk innvilget gründerlån fra Innovasjon Norge før matchingkapitalen var på plass. At Innovasjon Norge var villige til å hjelpe ble også et «kvalitetsstempel» – Investorene kom, sent men godt. Nå kan vi fokusere på produktutvikling og skape nye tjenester i et større tempo enn uten.

På veien ned flakser pengene ut av lomma

Det handler til slutt om å ikke treffe bakken, blakk og utslitt. Det er nå det begynner, racet for å skape en bærekraftig og god arbeidsplass – forhåpentligvis med flere dyktige kollegaer på sikt. Da må man tenke forretningsutvikling fra dag en. Om du tror du får det til, eller om du tror du feiler så har du rett sa Henry Ford. Det handler litt om å tro, men det handler like mye om å drive et gründerselskap som om det allerede var godt etablert, godt strukturert og skape et entreprenørmessig godt grunnlag – et godt styre, behandle det som en «jobb», sikre en god regnskapsfører og ta kundene seriøst fra dag 1.
Jeg ønsker å kjenne godt på følelsene jeg har i denne perioden. Gleden over kundene som viser interesse og nye løsninger vi finner. Det skal være like stort å få kunde nr 200 som kunde nr 2. Jeg har lovet meg selv å huske at jeg også er en gründer – og med åpenhet ønsker jeg å gi noe tilbake til de som sitter og bygger sin egen cocktailparaply – måtte det en dag bli ditt romskip.

Ta gjerne kontakt

Er du nyetablert? Gründer? Har du lyst å dele din ide med meg? Kan jeg kanskje i fremtiden bli din kunde, samarbeidspartner eller forretningspartner? Har du spørsmål om å starte bedrift? Eller bare nysgjerrig på hva vi i Adventor gjør? – ta gjerne kontakt. Jeg blir gjerne en del av ditt nettverk. Vi tar gjerne også imot flere pilotkunder for de som vil følge oss på reisen.

Ha en strålende fin dag!

Med vennlig hilsen

Frode Heimen

Min profil på LinkedIN

Adventor AS betjener små og mellomstore bedrifter som har behov for enklere støttesystemer for salg, leveranse og kundeservice fordi vi igjennom 20 år har sett at eksisterende løsninger er for komplekse for oppgavene målgruppen har.