Influencer marketing for B2B
Utnytt kraften fra bransjeeksperter
Samarbeid med ekspertene – styrk din B2B-strategi
Bruk av influensere i markedsføring er ikke bare for B2C. Oppdage hvordan samarbeid med bransjeeksperter kan løfte din B2B-markedsføring til nye høyder.
Hvorfor indirekte innflytelse fungerer for B2B
Kjøpsbeslutninger i B2B handler ofte om tillit, troverdighet og relasjoner. Ved å håndplukke den eller de riktige ambassadørene som kan representere din merkevare, kan du få tilgang til et etablert publikum. I tillegg har en influenser allerede etablert tillitt blant sine følgere. Det gir deg en mulighet til å bygge merkevarebevissthet på en effektiv måte. MEN velg for all del riktig aktør.
Fordelene med B2B influensermarkedsføring
- Økt tillitt og troverdighet
Bransjeeksperter, eller temaeksperter har allerede bygget opp en sterkt base med tilhengere, som tematisk er i samme «bås». Personen har gjerne stor tillitt, og meningene betyr noe når de anbefaler produkter eller bedrifter. Dette kan sette din merkevare på ekspressbåndet til større tillit og synlighet i markedet. - Større rekkevidde og engasjement
Igjennom en influenser vil du nå et større og ofte mer relevant publikum. Synligheten for din merkevare blir god og treffer gjerne målrettet. Vi ser også at engasjementet kan spre seg fra influenserens kanaler til dine kanaler. - Positiv påvirkning på kjøpsbeslutninger
En beslutningstager i B2B er ofte tilbøyelig for å ha tillitt til andre fagfolk i bransjen. Når en ekspert formidler noe, så blir det ofte lyttet til. Det gjør at dørene allerede åpner seg når ditt salgskorps tropper opp.
Slik kan du lykkes med influensere som B2B
- Vær nøye ved valg av influensere
Antall følgere er i seg selv en svært usikker parameter. Hvem følger? Hvor stor er engasjementet på poster og innlegg? Er målgruppen riktig? Har personen allerede en posisjon i din bransje? Og med bransje, mener jeg bransjen til dine kunder. Vurder også om innholdet er en faglig match. - Tenk langsiktige relasjoner
Et samarbeid som pågår over lengre tid vil være med å befeste posisjonen. Skap en ekte relasjon som gjør at influenseren også kan være en del av bedriftens egne aktiviteter og events. Alt fra webinarer, konferanser, felles produksjon av innhold osv. - Skap verdi for influenserens publikum
Et samarbeid med en influenser er ikke en enveis promotering av egen bedrift. Her må dere tenke på at innholdet skal være nyttig og engasjerende for publikumet. Her kan det være alt fra artikler, til produktdemonstrasjoner, tips og triks, og av og til humor. Vær nyttig også for det publikummet som skal se innholdet.
Unngå disse vanlige feilene
- Bare fokus på følgertall
Antall følgere er ikke den beste indikatoren på effektiviteten. Det er mye viktigere å se på engasjementet, kvaliteten på innholdet og at publikum matcher din målgruppe. Og for all del, velg en som lager innhold på samme språk som deg og dine kunder. - Manglende målinger og måltall
Sett gjerne et mål og lag noen KPI-er, som for eksempel økt trafikk, antall leads generert eller konverteringsrater. Spor og evaluer effektiviteten. - Verdimessig missmatch og inautentisk
Publikum ser raskt igjennom unaturlige samarbeid og reagerer om noe føles mer kommersielt enn ekte. Pass derfor på at verdiene er like, og at du er med på å gi influenseren en reell verdi som kan tilføres publikummet.
Klar for å utnytte kraften fra en influenser?
Et samarbeid med de riktige bransjeekspertene kan gi din bedrift en ny vekst og styrke posisjonen i markedet. Kontakt oss for å finne ut hvordan du kan utvikle en effektiv strategi, og med hvem.
Merketferdig