Innholdsstrategi

Kunsten å engasjere og konvertere

Bli en effektiv kundemagnet

«Content is King» var et mantra som gjaldt i vår bransje for noen år siden. Dette har endret seg noe. Innholdet er fortsatt viktig, men nå er det «Useful Content is King» – det du skriver må ha en nytteverdi for dine gjester og lesere. Det å tiltrekke seg potensielle kunder kalles inbound marketing

Fordelene av en effektiv innholdsstrategi

Innholdsstrategien kan ha en stor innvirkning på bedriftens rennommé eller resultater. 

Når du produserer relevant og nyttig innhold, kan du bygge tillit, øke merkevareeksponeringen og til slutt også øke konverteringer.  

Innhold i denne sammenhengen kan være alt fra produkttekster til artikler og guider. Innholdet skal fungere som en bro mellom bedriften og gjestene, hvor du skal gjøre dem bevisst på problemene, og få leseren til å velge dine produkter og tjenester som svaret på eget behov. 

Dine kunder er i ulike faser. Du er nysgjerrig på innholdsstrategi – og kom kanskje hit av den grunn. Vår oppgave blir å overbevise deg om at det er smart å kontakte oss, eller vi kan dele noen tips, som gjør at du senere kommer tilbake når du har nye behov eller større behov. 

Slik jobber vi med innholdsproduksjon

1. Økt synlighet og organisk trafikk

En god innholdsstrategi er ofte tett knyttet til SEO (søkemotoroptimalisering). Det kan hjelpe din bedrift til å rangere høyere i søkemotorene, og med det få flere visninger av din merkevare – og en større strøm av organisk trafikk til din nettside. 

Som en etterhvert fagekspert på ditt område, vil du kunne befeste din posisjon som «den man går til» 

Din nettside vil dermed være synlig for flere i andre faser av kjøpsprosessen, noe som gir flere som fullfører og blir kunder. 

2. Større kundeengasjement er positivt

Innhold som treffer målgruppens interesser og vil ofte skape større engasjement. Du kan ha ulikt innhold i ulike kanaler, tilpasset kundens modus i den kanalen. 

Noe innhold er skapt for å dele, noe er skapt for å bygge lenker, noe er skapt for å lære opp og guide. 

Noe egner seg godt i korte innlegg i sosiale medier, og video kan være riktig for noe annet. 

Lykkes du med å skape engasjerte kunder, så får du mer omsetning og ofte en bedre posisjon i søkemotorene, altså en positiv spiral her. 

3. Tillit og autoritet har noe å si

Du skal igjennom din innholdsstrategi vise at du forstår kundens utfordringer, og at du kan tilby verdifulle løsninger. Igjennom innholdsstrategien kan du skape en differensieringsfaktor som kan være avgjørende for din neste kunde. 

Når du etablerer deg som en fagperson på ditt område, med empati og forståelse for kundens behov, bygger du autoritet i bransjen – det er en faktor som betyr noe for Google også – og belønningen er organisk vekst. 

I bransjer med lengre beslutningsveier vil en god innholdsplan treffe kunden flere ganger på veien mot målet. 

Tips for en vellykket innholdsstrategi

1. Definer målgruppen

Når du har en klar og definert målgruppe, så vil du få svar på hva du skal skrive, og hva som skal være din «tone of voice». Du vil også raskere identifisere interesser, smertepunkter og hva de er opptatt av. 

På den måten kan du klare å lage innhold som er både relevant, nyttig og treffsikkert. 

Du er her, I rest my case. 😉 

2. Sett klare mål

Hva ønsker du å oppnå med innholdet? For oss er gjestene svært viktige. Adventor er latin for «gjesten» – vi skal bry oss, og med det skal alt innhold ha noen få praktiske tips som du helst skal kunne iverksette, eller som kan gi ny innsikt i temaet vi skriver om. 

Ønsker du å øke trafikken? Generere flere leads? Bygge merkevarebevissthet? Målene kan være ganske ulike fra bedrift til bedrift, og med det også løsningen.  Vi er her for å hjelpe deg med å holde fokus og måle suksessen over tid. 

3. Lag en innholdsplan

En innholdsplan trenger ikke være komplisert. Det kan være alt fra et enkelt oppsett du skal følge, eller mer kompleks plan og styring for publiseringstidspunkter og delingsstrategier. 

For eksempel er det forskjell på engasjementet på LinkedIn etter når du velger å publisere. En plan kan si noe om frekvens, tema, hva og hvor. 

En god plan skal til slutt være en god guide for deg, dine skribenter og sikrer at du holder innholdsstrategien i samme spor. 

4. Optimaliser for kanalen

Skriver du innhold og artikler på nettsiden din, bør du tenke på søkeord og Google sine algoritmer, altså søkemotoroptimalisering. Skal innholdet for eksempel primært brukes i forbindelse med annonsering, så trenger du ikke tenke på søkemotorene, men mer på budskapet og demografien. 

Tenk litt igjennom hva slags innhold du selv liker å få i de ulike sosiale mediene og plattformene. 

På nettsiden din bør du ha en plan for å dekke de fleste søk og temaer som kundene dine kan være opptatte av. 

5. Analyse og målinger

Har du tid og innsikt så er det viktig å følge med på hva som skjer. Hva skjer med dine gjester når de leser ditt innhold? 

Her kan du følge med på hvor lenge brukeren er på siden, hvor mange sider leses i snitt, hvor mange forsvinner raskt ut? (Det kalles bounce rate) 

Et godt tips her er å følge med i Google Search Console for hvilke sider som har mindre trafikk i år, kontra i fjor. Disse må ofte forbedres. 

Sider og innhold som ikke får noe trafikk bør enten skrives om eller fjernes. Ved å følge med å justere, så vil du kunne få stadig bedre resultater – og innholdet blir mer relevant og gir mer nytte til leseren. 

Klar for å bli bransjens råtass?

Visste du at innholdet kan være tematisk annerledes enn det du driver med? La oss si at du selger golfutstyr. Du har funnet ut at kundene dine i stor grad er næringslivsledere. Du starter en blogg om ledelse, når målgruppen og eneste annonsør er golfbutikken. 

Vi bistår med å sikre at din innholdsstrategi er tilpasset og målrettet. 

Fra meh til wow

Når du vil ha forandring

Hvem banker på min dør?

Denne siden er beskyttet av reCAPTCHA.
Googles Privacy Policy og Vilkår gjelder.