Konverteringsoptimalisering
Lønnsom prosentregning
Konverteringsoptimalisering handler om å få mest mulig ut av den trafikken du allerede har. Små justeringer kan skape helt andre resultater. Det er stor gevinst i all markedsføring når du går fra 0,5 av 100 som blir kunder, til 2 av 100. – og det er dette CRO handler om.
Fordelene med konverteringsoptimalisering (CRO)
Konverteringsoptimalisering omtales ofte som CRO og er forkortelsen til Conversion Rate Optimization).
Prosessen går ut på å gjøre endringer på din nettside, eller i din markedsføring som øker andelen som gjennomfører ønsket handling. En handling må ikke være et salg, men kan også være andel som leser en side, eller som fyller ut et skjema, som feks nyhetsbrev eller kontaktskjema.
For mange bedrifter kan dette utgjøre forskjellen på en negativ og en positiv bunnlinje.
1. Bedre utnyttelse av eksisterende trafikk
Som sagt så er det en konvertering når en gjest på din nettside utfører en ønsket handling. Konverterinsraten er prosenten av antallet besøkende som utfører handlingen.
Det er to måter å øke antall ønskede handlinger. 1) Øke trafikken 2) Øke konverteringsraten. Begge deler har sine kostnader. Men nummer 2 er fundamentalt viktigere – fordi det også øker lønnsomheten i nummer 1.
Ved å få en større andel handlinger ut av eksisterende trafikk, vil du tjene mer på alt du foretar deg. Vi ser det ofte, at man ikke lykkes med digital annonsering – fordi nettsiden ikke er god nok.
2. Bedre brukeropplevelse
Det kan ofte være ukjente flaskehalser eller problemer som gjør at kunder ikke handler som ønsket, eller at de er hindret av feil. En CRO analyse avdekker trege sider, kompliserte prosesser eller utydelig styring av kundens adferd, som kan forvirre brukere. Det kan også være at du tiltrekker deg feil kundegruppe.
Ved å styre gjestene dine litt og gjøre brukerreisen enklere, øker du sannsynligheten for at de fullfører handlingen.
3. Større troverdighet og økt tillit
Et godt design har mye å si, men et godt design er mer enn bare farger og skrifter, det handler også om oppsett og brukervennlighet. Når vi jobber med CRO har vi også fokus på sikkerhet, personvern og sosiale bevis, som anmeldelser og referanser. Alt dette er med på å påvirke hvordan besøkende oppfatter nettsiden. Målet er å bygge en mer profesjonell og brukervennlig nettside, som gir større tillit.
Du vet jo det selv, at det er lett å bli skeptisk på nett – og tenk litt på hva som gjør det.
Noen tips for å få flere konverteringer
1. Tydelig oppfordring (CTA)
CTA betyr Call to Action – og består av knapper eller elementer som skal oppfordre brukeren til å utføre ønsket handling. At disse er tydelig og synlige spiller en nøkkelrolle. Du skal oppmuntre dine gjester til å ta et steg videre.
Vanlige feil vi ser er at disse mangler kontrast, er godt gjemt, eller sier en ting, og gjør noe annet. I tillegg er det en god del som gir for mange valg.
Fremmingsbudskapet må være nøyaktig og innbydende.
2. Utfør testing og eksperimenter
CRO er ikke en engangsoppgave. Vi bruker mange analyser og A/B-testing, for å prøve ulike versjoner. Litt avhengig av volumet av trafikken kan vi teste ulike ting, som overskrifter, bildebruk, tekst på knapper og farger. Du trenger ikke være ekspert, eller ha gode testrutiner for å gjøre litt selv.
Det du selv kan gjøre er å snakke med kundene dine, få innsikt, se på når de bruker nettsiden. Ved å etablere en dialog vil du også se hvilke områder som hindrer dem.
Når du føler at du har svar, så må man prøve og teste.
3. Mobil tilpasning er viktig
Flertallet av dine kunder er i dag på mobil. Det finnes fortsatt enkelte bransjer som har overvekt av desktop PC’er – nettsiden må ikke bare fungere på mobil, den må være optimalisert for små skjermer. Et ord som konverteringsoptimalisering kan for eksempel enkelt strekke seg utenfor skjermen på en telefon.
Plassering av knapper, bruk av bilder, kjapp lastetid osv er viktige elementer.
Her kan du enkelt teste din nettside selv, ved å se at den fungerer godt på din egen mobiltelefon.
– Se etter horisontal scrolling
– Hvordan er det å lese? Jeg bruker bevisst korte avsnitt.
– Er det lett å navigere? Test det på noen som ikke kjenner nettsiden.
Teknisk ytelse o.l kan det ofte være at man trenger hjelp til. Det får du hjelp med hos oss.
4. Kundeanmeldelser og referanser
Noe så urettferdig overfor nye bedrifter! Men med få kunder har du gode muligheter til å bruke litt ekstra tid på å få inn de første anmeldelsene. At andre har hatt gode opplevelser med deg og din bedrift er ofte utslagsgivende. Det er ikke alle som er komfortabel til å være først inn døren.
5. Synlige priser
Kanskje skriver det et stort «NEI!» inne i deg nå. Men det er bare en aktør i bransjen som kan ha pris som differensieringsfaktor og konkurransefortrinn. Resten skal og bør ha andre argumenter for å bli valgt.
Den tradisjonelle handelstrakten er i dag multidimensjonal. Gjestene dine googler først etter behovet, så etter løsningen, så plusser de på pris i siste søk. Om du har en god nettside uten pris, så kan det være at du selger til kunden, men sender de til konkurrenten for å kjøpe. Og på veien mot målet er din nettside, kun en av flere.
Vi ser søkevolumet på «ønsket produkt eller tjeneste» og 10-20 % av det volumet har «ønsket produkt eller tjeneste pris»
MEN det må være gjennomtenkt. Ikke bare smell på prisene fordi vi sier det. Det kan være gode grunner til å la være. Det er sjeldent det er gode grunner, men da er ofte grunnen god.
Klar for bedre resultater?
CRO kan virke større og verre enn det er. Lønnsomheten er ofte svært god. Selv om man alltid skal jakte bedre tall, så er det en terskel du må over en gang, før alt begynner å bli lønnsomt.
Google belønner deg med rimeligere annonser, markedsbudsjettet blir mer effektivt og du trenger ikke betale like mye for å få en bedre omsetning – og rettelsene gjelder i all operativ fremtid – vel til teknologien endrer seg, eller at konkurrentene har tatt deg igjen – så vi må følge med.