Kundelojalitets­programmer

Bygg langsiktige relasjoner med kundene dine

Lojalitet er god valuta

I en verden hvor kunder har uendelige valg, er lojalitet gull verdt. La oss se på hvordan du kan bygge et kundelojalitetsprogram som skaper varige relasjoner.

Fordelene med kundelojalitets­programmer

Kundene dine har valgfrihet, og den benyttes. Mange bruker store midler på å tiltrekke seg nye kunder, og kostnaden for å beholde dem du har er mindre. Et belønningsprogram for lojale kunder kan være med å skape en bedre kundeopplevelse – og med langsiktige relasjoner, øker livstidsverdien av kundene dine.

  1. Større kundeengasjement
    Et godt designet program motiverer kundene dine til å samhandle mer med din merkevare. Gjennom regelmessige belønninger og oppmuntringer, kan du øke kundens hyppighet for kjøp og delaktiget i for eksempel sosiale medier. 
  2. Bedre kundetilfredshet
    Verdsatte kunder har ofte en større tilfredshet med varer og tjenester levert. Som i sin tur kan snu til positiv omtale og gode referanser – samtidig som det kan senke antall klager. 
  3. Økt merkevarelojalitet
    Et kundeprogram kan skape et sterkere følelsesmessig bånd mellom merkevaren og kundene. Andre kan bli tipset om programmet og igjennom det skapes både gode ambassadører og «word of mouth» 

Bygg et effektivt kundelojalitets­program

  1. Bli kjent med kunden
    For at programmet skal treffe, må du forstå dine kunders behov, ønsker og kjøpsvaner. Du må sikre innsikt i kundedataene, og få en god forståelse for hva som motiverer kunder til å komme tilbake. 
  2. Tilby en reell verdi
    Sørg for at belønningene i programmet gir en faktisk og følt verdi for kunden. Dette kan være rabatter, eksklusive tilbud eller unike opplevelser. Det viktigste er at kunden føler at de får noe unikt. 
  3. Gjør programmet enkelt og tilgjengelig
    Gjør ting enkelt. Et komplekst program vil fungere mot sin hensikt og forblir raskt ubenyttet. Gjør det enkelt, og lett tilgjengelig i plattformene du har. 

Et kundelojalitetsprogram eller en «VIP»-tjeneste kan bygges på mange måter. Det er derfor viktig at du virkelig er komfortabel med planene, og at programmet gir en reell gevinst for kundene. Ut over det er kreativiteten uendelig. 

Programmet bør også bygges på ulike mål. Økt salg? Forlenget medlemskapsperiode, færre oppsigelser? Definer målet først, så lager man programmet som er optimalisert for å nå disse målene. 

Giret på å tenke ut et program?

Vi kan bistå med å etablere et program som står i stil med bedriftens målsetninger og kundenes interesser. Ta kontakt så skal vi starte opp kreativiteten.