Rett budskap, rett sted, rett tid

Lokasjonbasert markedsføring

Målrettet markedsføring som treffer blink

I en slags motsetning til lokal markedsføring, der du når en viss geografi med ditt budskap, vil lokasjonsbasert markedsføring tilpasse budskapet til geografien kunden befinner seg i. 

Hva er lokasjonbasert markedsføring?

Lokasjonbasert markedsføring er  også kjent som geotargeting, en strategi som bruker geografiske data for å levere skreddersydde  markedsføringsbudskap til kunder basert på deres fysiske plassering.

Ved å bruke teknologier som grenser i kart, GPS, Wi-Fi, Bluetooth m.m. kan bedrifter nå målgruppene med ganske presise budskap. 

Fordelene med lokasjonbasert markedsføring

  1. Økt relevans
    Meldinger som har en nær og geografisk relevans vil ha en større evne til å bli lagt merke til. Eksempelvis vil en landsdekkende kjede oppnå større lokal gjenkjennelighet om man kobler det til den lokale butikken.  
  2. Bedre måloppnåelse
    Her er det flere faktorer som spiller inn. Basert på geografi kan man for eksempel enklere nå riktig demografi, eller at man kan klare å optimalisere kampanjer til å nå områder hvor det tidligere har vært gode resultater. 
  3. Økt lokal synlighet
    For bedrifter som opererer i en viss geografi, kan målretting være med på å skape økt lokal synlighet, samt flere kunder inn i butikken, eller til et arrangement. 

Slik kommer du i gang

  1. Sett klare geografiske mål
    Du må først identifisere områdene hvor dine potensielle kunder befinner seg. Dette kan være byer, nabolag og også spesifikke hendelser eller stedet hvor ditt publikum sannsynlig vil oppholde seg. 
  2. Bruk teknologien til din fordel
    Det er mange måter å utnytte teknologi og flere plattformer og løsninger kan justeres for å treffe geografisk. Pass på at all teknologi er oppdatert. 
  3. Tilpass innholdet
    Lag innhold som er tilpasset kundens lokasjon. Dette kan inkludere tilbud om lokale produkter, eller informasjon om nærliggende arrangementer osv. Jo mer du klarer å matche innholdet til målgruppen, jo høyere relevans, og du får bedre resultater. 

På det mest ekstreme har jeg vært med på å annonsere på en eneste fergestrekning, for å nå en spesifikk beslutningstager som pendlet med ferge. Lokasjonsbasert markedsføring gjør at du kan spisse deg inn på spesifikke områder. Som eksempel en merkevarekampanjen i et område, et par uker før en selger skal gå dør til dør osv. Hva om kundegruppen din skal på konsert? Eller festival? 

Vil du vite mer om lokasjonsbasert markedsføring?

Det er mange grunner til å gå etter en spesifikk eller flere lokasjoner. Mulighetene er mange. Kontakt oss og snakk om hva du ønsker – vi kan bistå.