Markedsføring på lavt budsjett

Maksimer ROI med minimale ressurser

Effekt med lav kostnad?

Kan man få noe effekt ut av markedsføring med lavt budsjett? Her skal du få litt tips og råd til hva man kan gjøre om pengene har en tendens til å sette seg fast i andre aktiviteter enn markedsføring. 

Smart eller gnien? Uansett lurt

Det er mange grunner til at markedsføringsbudsjettet er trangt. For mange kan en smart markedsføring være nøkkelen til å overleve, eller komme ut av en dårlig periode. Effektiv markedsføring med minimalt forbruk krever kreative tanker og optimal utnyttelse av ressursene. 

Effektiv markedsføring på budsjett

  1. Utnytt sosiale medier
    Sosiale medier kan være en kostnadseffektiv måte å nå ut til et publikum på. Både Facebook, Instagram og LinkedIn gir deg muligheten til å skape innhold, øke merkevarekjennskap og drive trafikk til din nettside. Alt kan gjøres med egeninnsats eller med en minimal investering i annonser. 
  2. Innholdsmarkedsføring og artikler
    Godt innhold kan produseres på din nettside som blogg eller artikler. Dette kan være med å posisjonere deg som en ekspert i din bransje, samt styrke sidens posisjon i Google søk (SEO) – Alt som du skriver på egen nettside kan også deles i sosiale medier, slik at du når ut i flere kanaler. Dette kan også gjøres med egeninnsats.
  3. E-postmarkedsføring
    Nyhetsbrev kan i mange tilfeller være en av de metodene med høyest avkastning og har de beste resultatene. Problemet er jo at du bør ha bygget epostlisten FØR du begynner å sende ut noe. Derfor bør du bygge nyhetsbrev hele tiden. Og du finner våre markedstips i vårt nyhetsbrev, nederst på nettsiden vår. 

Kreative metoder for max markedsføringseffekt

Når det er trangt, så må kreativiteten være på topp. Ta gjerne dialog med noen kollegaer for å se hvor dere kan klare å få den neste seieren. Kanskje noe så enkelt som en ekstra ringeliste, kan være godt brukt tid.

  1. Samarbeid, nettverk og partnerskap
    Et samarbeid med andre bedrifter kan gjøre deg til en bredere tilbyder og også gi kunder i retur. Delta på webinarer og nettverksarrangementer hvor du kan få profilert deg. Involver venner til å like å kommentere på innlegg. 
  2. Bruk gratis eller rimelige verktøy
    Det finnes svært mange gratis verktøy til å lage annonser, grafikk (Canva/Figma) eller bruk ChatGPT for ideer til artikler og innhold. 
  3. Sett fokus på lokal Markedsføring
    Optimaliser og rediger din Google Bedriftsprofil, delta på lokale arrangement og kjør annonsekroner på lokal markedsføring, da dette ofte kan være målrettet og kostnadseffektivt. 

Optimalisering av markedsbusjettet

Det er viktig å få mest mulig ut, av det lille man bruker. Her er noen ting som blir viktige når man er på sparebluss.

  1. Mål og juster kampanjene ofte
    Det er kjedelig å komme inn på en kampanje en uke for sent og se at pengene ble brukt opp på noe som ikke helt var en innertier. 
  2. Prioriter kanaler som normalt har gitt høy ROI
    Om du har gjort noe som fungerte bra før, prøv det igjen. Hva som fungerer best varierer fra bransje til bransje. 
  3. Bruk tid på å automatisere, der det lar seg gjøre
    Spart tid og penger. Her kan det være alt fra utsendelse av eposter til integrasjoner som gjør at leads enklere blir ivaretatt osv. 

Klar til å jobbe med markedsbudsjettet?

Vi anbefaler gjerne at du bør være forberedt på å bruke minst 10.000,- pr måned på digitale annonsekampanjer, da man ofte ser at lavere forbruk raskt kan drukne i konkurransen. 

Uansett, små eller store budsjett. Har du behov for hjelp og råd til både forbruk og kanalvalg, for best mulig ROI? Ta kontakt med oss