Markedsførings­automatisering

Spar tid, bedre kontroll, øk effektiviteten

Automatiseringens muligheter.

Det er mye som kan automatiseres alt fra håndtering av leads til nyhetsbrev. Og med inntoget av AI vil nye muligheter dukke opp raskt. 

Hvorfor markedsførings­automatisering er viktig

Ved bruk av AI kan man justere Google annonser tusenvis av ganger i løpet av en natt, små grep som vi vanlige mennesker overser og resultatene er ofte 10-15 % bedre også. Kunder fyller ut skjema på nettsiden og en integrasjon til CRM-systemet starter salgsprosessen. Automatisering er med på å effektivisere og optimalisere ulike aspekter av kundereisen. 

Noen fordeler med automatisering

Selv om det kan være mange fordeler skal jeg forsøke å trekke frem noen få konkrete eksempler som generisk går igjen i de fleste prosjekter.

  1. Økt effektivitet
    Automatisering reduserer behovet for manuelle prosesser og arbeidskraft. Det igjen frigjør tid og ressurser som kan brukes på andre oppgaver. I tillegg kan også AI utføre oppgaver raskere, også som støttespiller i manuelle oppgaver. 
  2. Bedre håndtering av leads
    Vi møter mange som mottar leads på epost, eller at de samler seg i skjemadatabasen til en eller annen WordPress plugin. Ved å integrere nettsiden til et CRM system vil alle leads fanges opp, og enkelte CRM systemer kan starte opp salgsprosessen selv. Man kan f.eks automatisere velkomsteposter, onboarding m.m
  3. Ingen faller imellom 
    Jeg er gammel nok til å huske at man fikk regninger i posten, og purringer, fordi en eller annen giro sklei ned bak pulten. Det er mye informasjon som går tapt om man ikke har en god flyt og automatisering bidrar til å kvalitetssikre og ivareta dataene. For eksempel kan det gå ut automatisk epost til kunder med oppfølging en gang i året, for å sikre at telefonnummer og kontaktpersoner er oppdatert osv. 

Hvordan komme i gang?

Dette varierer jo litt etter hva man skal gjøre. Men disse trinnene er noe å tenke igjennom, nesten uansett. 

  1. Start med klare mål
    Hva ønsker du å oppnå? For eksempel kan det være automatisering av nyhetsbrev. Når en ny person abonnerer, så skal disse 10 gå ut annenhver måned i 20 måneder. Det gir et tydelig mål, og vil kunne være med å skape engasjement over lengre tid. 
  2. Velg riktig programvare/verktøy
    Her er det lurt å tenke på hvilke programmer som snakker sammen, og vurder løsninger ut fra budsjett og pris. For nyhetsbrev er det viktig å tenke på GDPR (Personvern). Leadssystem bør kunne sende data rett inn i CRM systemet. Og nettbutikker kan sende ordrer inn i ERP. 
  3. Lag en flyt og innholdsplan
    Penn og papir holder til denne oppgaven, eller excel. Tegn opp stegene, hvilken informasjon MÅ være med. Her igjen kommer personvern inn i bildet. Hvordan skal dataene lagres, hvem skal ha tilgang osv. Skal noen av stegene generere eposter eller informasjon? Hva skal det i så fall være og hvem skal det gå til?

Noen tips for å lykkes med automatisering av nyhetsbrev

En av de enkleste tingene å automatiskere i markedsføringen er nyhetsbrev. Her kan du få noen tips til hvordan det kan gjøres. Og lurer du på om vi automatiserer vårt? Meld deg på nederst på siden og se om du finner det ut. 😉

  1. Optimalisering og testing
    Du bør alltid måle og teste, samt forbedre og optimalisere. Skap en feedbackloop eller måte for kundene å gi tilbakemeldinger på alt du gjør. 
  2. Hold det personlig
    De fleste systemer kan bruke plassholdertekst {fornavn} som gjør at du kan gjøre det litt personlig. Du har sikkert følt det av og til at du er usikker på om eposten er automatisk eller håndskrevet? Det er litt den følelsen du skal forsøke å skape. 
  3. Bruk eviggrønne, nyttige tema
    Automatiske eposter bør inneholde informasjon som alltid er nyttig. Ulike tips og råd, som alltid fungerer. Likevel bør de redigeres årlig for å sikre at informasjonen fortsatt er relevant, eller legge til ny innsikt. 
  4. Ikke overdriv og ha luker til «live nyhetsbrev»
    Ved å sende automatisk 1 gang annehver måned, kan du for eksempel sikte deg inn på å skrive dagsaktuelle nyhetsbrev i periodene mellom. Det gjør at du også kommer ut med dagsaktuelle saker, salg og annen kortvarig informasjon. 

Er du nysgjerrig på dine muligheter?

Det er mange ting som kan automatiseres eller støttes av AI i markedsføring, og mer blir det. Det blir stadig flere muligheter, ikke la konkurrentene være de som øker effektiviteten først. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat.