Neurovitenskap i markedsføring

Hjernens rolle i markedsføring

Når hjernekirurgen inntar markedsavdelingen?

Neuromarkedsføring handler om å ta nevrovitenskapen inn i markedsføringen og forstå hvordan hjernen reagerer på ulike stimuli man kan utsettes for i markedsføring. Det handler om bildebruk, farger, ordvalg og også lyder og lukt. 

Fordeler med neuromarkedsføring

  1. Dypere innsikt i forbrukeradferd
    For å koble inn vitenskap i markedsføringen, må man også ha en dypere innsikt i forbrukeradferden i målgruppen. Blant annet må man vite hvordan målgruppen foretar valg og hvordan de responderer på ulike budskap.  
  2. Bedre resultater på markedskampanjene
    Når du når målgruppen på en bedre måte, vil du også kunne øke konverteringen, slik at en større andel av de du når, utfører en ønsket handling. Det handler like mye psykologi som hvordan vi reagerer på ulike impulser. 
  3. Økt kundelojalitet
    Når noen i større grad identifiserer seg med din merkevare, samtidig som produktene og tjenestene treffer bedre, er resultatet også ofte økt kundelojalitet. Du treffer bedre på behovene til kundegruppen, og belønningen er lojale og fornøyde kunder. 

Hva betyr det i praksis

  1. Optimalisering av visuell kommunikasjon
    Kunnskapen gir oss innsikt i hvordan fargebruk og stil kan fremme følelser og reaksjoner hos publikum. Ved å jobbe systematisk etter å skape en viss «feel» kan man raskere komme frem til de kombinasjonene man søker etter. 
  2. Tilpasser budskapet basert på følelsesmessige triggere
    Hvilke følelser påvirker det vi gjør i hverdagen? Hva er det som gjør at din målgruppe trenger dine varer og tjenester? Hvilke følelser er i sving i en slik situasjon? Det er det vi kartlegger og svarer ut. 
  3. Psykologi og vitenskap som grunnlag
    Coca Cola er en av de store merkevarene som virkelig benytter både vitenskap og psykologi for å treffe sine målgrupper. Dette er verken nytt eller banebrytende, men man må være bevisst på hvilke effekter man ønsker ut av markedsføringen. 

Markedskampanjer bør henge sammen med bedriftens visjon og verdier, samtidig som at det visuelle og budskapet tilpasses målgruppen, innenfor det rammeverket. I bunn skal det være ekte og genuint. «Seriøs og Grå» er ikke noe man forbinder med en kampanje for valentinsdagen. For noen kan humor fungere, mens andre trenger å bli litt provosert. 

Følelsene man ønsker å oppnå skal ha en forankret mening, og dette er et hjul man ikke trenger å finne opp på nytt. Det er mye etablert sannhet i både bruk av farger og følelser – og også hvilke som trengs for å skille seg ut.

Trenger du litt drahjelp med din markedsføring? Kontakt oss.