Søkemotoroptimalisering
Få oppsummering fra AI
Be AI oppsummere og evaluere denne artikkelen.
Søkemotoroptimalisering (SEO) er ikke lenger bare noe du gjør for å bli funnet i Google. Nå handler SEO om å være synlig i søk, i AI-resultater, i delinger, og gjennom hele kundereisen. For SMB-bedrifter betyr det at SEO er mer enn et markedsføringsgrep. Det er en kjernefunksjon for digital vekst.
Her får du nok innblikk til å ta strategiske beslutninger rundt SEO for din bedrift.
Google har en enkel forretningsmodell: De tjener penger på fornøyde brukere (reklameinntekter). Jo bedre opplevelse brukerne får, jo mer bruker de Google. Og nettopp derfor belønner Google kvalitet i alle ledd, både teknisk, språklig og strategisk.
SEO er ikke lenger en egen funksjon, men den røde tråden i alt som gir deg organisk digital vekst.
Frode Heimen
Frode Heimen er en erfaren webmaster og SEO-rådgiver med over 25 års erfaring. Han har hjulpet utallige bedrifter med å skalere nettsider. Med en lidenskap for brukervennlighet, sikkerhet og søkemotoroptimalisering, deler han sin kunnskap for å hjelpe andre å ta gode digitale valg.
Innholdsfortegnelse
Hva er søkemotoroptimalisering?
Tradisjonelt har SEO vært oppfattet som en kombinasjon av tekniske grep og tekst med nøkkelord. Men det er et utdater syn. I dag handler SEO om å bygge en helhetlig digital tilstedeværelse som:
- Møter kundens behov
- Er forståelig for både mennesker og maskiner
- Bygger tillit over tid
SEO handler med andre ord om struktur, innhold, hastighet, mobilvennlighet, brukeropplevelse, lenker, synlighet i AI. Fellesnevneren er at kvalitet gir belønning.
Hva er SEO? En litt mer teknisk, men fortsatt forståelig guide.
Er SEO dødt?
Nei, men man må tilpasse hvordan man jobber hele tiden, i tråd med endringer i teknologien. Teknikkene og arbeidsmetodikken er ganske lik, mens søkemotorene nå like gjerne er AI-assistenter.
Ser vi på søkemotoroptimalisering som «optimalisering av organisk trafikk» så legges fundamentet, mens metodene og kanalene er i stadige endringer.
SEO = Synlighetsoptimalisering
SEO ikke lenger, kun søkemotoroptimalisering, men synlighetsoptimalisering.
Det handler om å:
- Vise deg frem i Google og andre tradisjonelle søkemotorer
- Komme med i AI-svar
- Være lett å dele i sosiale medier
- Levere verdifullt innhold som skaper handling
SEO smelter sammen med digital strategi, UX og kommunikasjon, som til slutt gjør din nettsiden til en essensiell plattform for å lykkes.
Tips: Søkemotoroptimalisering handler om å tilpasse innholdet til søkets intensjon og i tråd med brukerens behov for opplysning. Det gir riktig synlighet, til riktig målgruppe, med riktig intensjon.
Hvordan SEO fungerer: Kvalitet alle ledd
Siden den digitale verden og brukere belønner kvalitet, så er det kvalitet vi skal levere. Men det hjelper ikke med verdens beste innhold, om du bommer på hva som etterspørres. Dermed har vi tre dimensjoner som er viktig, teknisk kvalitet, innholdet og innholdets relevans, samt autoritet og tillit, altså at innholdet er produsert av folk med erfaring og kompetanse.
1. Teknisk SEO
Teknisk SEO handler om å bygge kvalitet inn i den tekniske delen av nettsiden.
- Rask nettside, god server, og rekkefølgen i innlasting av ulike elementer.
- Mobiltilpasning.
- Ren og optimalisert kode og riktig struktur (HTML, schema.org).
- Ingen tekniske hindringer for søkemotorene.
- Lesbarhet for svaksynte (Universell utforming).
- Best Practice for bruk av cookies, javascript osv.
2. Innhold og relevans
Innholdet er en nøkkel til å lykkes. Her er det fordeler å planlegge, slik at man har det innholdet som er etterspurt, og som skaper relevant trafikk.
- Kvalitet er bedre enn kvantitet
- Skriv for mennesker først.
- Alle søkeord har en definert intensjon, det kan være informativ, lokal eller for eksempel kommersiell.
- Innhold kan konkurrere mot hverandre (Kannibalisering).
Tips: Det er vanskelig å identifisere hva som er riktig intensjon uten å ha analyseverktøy. Men du kan utføre søk selv og se hva slags innhold som dukker opp på topp 10. Det gir en pekepinn, og så må du ha noe unikt å blande inn i de perspektivene som allerede er der.
3. Autoritet og tillit
Google har to begreper som er relevant. Det ene er E-EAT og det andre er YMYL.
- Erfaring – Du har førstehåndserfaring med et fag, produkt eller en tjeneste.
- Ekspertise – Du har en relevant ekspertise på området. Det betyr ikke at du må ha en doktorgrad, men via innholdet ditt demonstrerer du en troverdighet og innsikt over tid.
- Autoritet handler om i hvilken grad Google og brukerne oppfatter nettstedet ditt som en pålitelig og anerkjent kilde innen ditt felt.
- Tillit handler om trygghet. Kan brukeren stole på informasjonen, merkevaren og sikkerheten på nettsiden? HTTPS, Tydelig informasjon om firma og kontakt, Personvern, cookies og GDPR
Tillit handler også om positiv omtale og anmeldelser. Kundeservice er derfor også viktig. Google vil ikke sende brukerne til kilder de ikke stoler på.
Bakgrunnen for at dette har blitt en viktig faktor er forståelig igjennom forklaringen av YMYL. Your Money or Your Life-sider er nettsider som kan påvirke din økonomi eller din livskvalitet/helse på en positiv eller negativ måte. Behovet for at denne informasjonen er riktig, er ganske viktig.
Om din nettside opererer innen helse eller finans, så er dette altså ekstra viktig for deg. Men det smitter også over i andre bransjer. Undertegnede må bygge opp en autoritet og tillit innen digital markedsføring over tid.
Tips: Forfatterprofilen er viktig. En forfatter kan like gjerne være et firma, som en eller flere personer. Vår erfaring tilsier at en personlig forfatter fungerer bedre, ikke minst for å skape tillit hos leseren. Her kan også aktivitet på utsiden av nettsiden være viktig. Altså Youtube videoer, podcast samt foredrag og mediaomtale.
AI og SEO: To sider av samme sak
AI endrer hvordan folk søker – og hvordan søkemotorene svarer.
Derfor må du:
- Bruke strukturert data (schema)
- Skrive innhold som lett kan hentes og oppsummeres
- Svare eksplisitt og konkret på vanlige spørsmål
- Vise ekspertise, erfaring og troverdighet
AI-svarene henter informasjon fra nettsider som gjør det lett for AI å forstå tematikken. Du må med andre ord hjelpe Google og AI-systemene til å forstå deg.
Fordelen: Både søkemotorer og AI henter i stor grad data på samme måte, men hvordan den vises og hva de svarer på er forskjellig. Altså relativt lik input, samme output. Eneste vi må ta høyde for er at spørsmålsformen i tradisjonelle søkemotorer som Google og Bing er annerledes enn måten vi spør en AI-assistent som f.eks ChatGPT.
SEO kan være strategisk viktig i markedsføringen for SMB
Når du begynner å bygge og levere kvalitet får du økt trafikk i retur. Denne trafikken er også ofte svært relevant og har høy verdi.
For de aller fleste etablerte sider kan du regne med en vekst på 30-60 % * i trafikken i året opp til du møter et tak i markedet.
For nye nettsider kan det være hele forskjellen på om man lykkes eller ikke.
Og er kundene dine primært lokale? Da er lokal SEO viktig for deg.
- Start med en SEO-analyse basert på faktisk søkeatferd.
- Sørg for at teknisk, innhold og autoritet ses i sammenheng.
- Vurder SEO som en investering mer enn en utgift.
* Trafikk, eller økt trafikk er ikke bestandig målet. Av og til må vi «snu trafikken» fra mye men verdiløs trafikk, til lite men verdifull trafikk. Andre ganger handler det like mye om å hindre at konkurrenter får bite seg fast. Derfor er både forventninger og mål noe som må avklares før du setter i gang.
En innledende seo analyse er med på å sette både retning og mål. Deretter er det ofte vanlig med en litt mer detaljert søkeordanalyse for å finne alle muligheter. Søkeordanalysen legger grunnlaget for en optimal sidestruktur, som er viktig for økt synlighet på nett.
Positive ringvirkninger
Når du begynner å bygge kvalitet på nettsiden og innholdet, så skjer det ting som også er viktig.
- Du får økt engasjement.
Leseren blir lenger på nettsiden. Dette er et positivt signal til Google, om at innholdet ditt er interessant og riktig. Vi måler dette i Google Analytics, og ser hvor lenge en person har vært aktiv på nettsiden, og at de gjør mer. - Du får økt konvertering.
Den andelen som utfører ønsket handling, om det er salg, lesere, booking eller nedlastinger, kaller vi for en konvertering. Å øke den andelen kaller vi for Konverteringsoptimalisering (CRO) Du prøve vår CRO kalkulator for å se hvor mye det kan være verdt for deg. - Du får rimeligere annonser.
En av de beste bi-effektene er at Google spesielt belønner kvalitet, når din nettside er riktig, og har god kvalitet, så synker prisen du betaler for Google Ads. Google ønsker som sagt å levere kvalitet, det gjelder også når du betaler for annonser. - Du blir mer synlig på nett.
Vi kaller denne trafikken for organisk trafikk. Dette er trafikken som man får utenom betalt annonsering. Ikke nok med det, men du blir mer synlig for kunder som leter etter dine varer og tjenester. - Godt innhold blir delt.
Godt innhold blir også delt med andre. Det gjør også at organisk trafikk omfatter sosiale medier. Organisk trafikk bør defineres mellom organisk søk og organisk sosialt, begge deler kan måles i Google Analytics, og økt aktivitet i sosiale medier er et kvalitetssignal for Google, og siden kvalitet belønnes, får du bedre plasseringer.
Ringvirkningene du får med å tenke kvalitet i alle ledd, er store, når du både får mer trafikk og at flere blir kunder, så har du en ganske god kombinasjon av hendelser. Det er rett og slett slik noen lykkes, der hvor andre ikke får det til. Å bare ha en nettside er aldri nok.
SEO myter og fallgruver
Jungelen av SEO-tips, tilbud og triks kan være vanskelig å navigere i. Spesielt når man ikke har grunnlaget for å vurdere tilbudene man får. Her skal jeg ta dere gjennom noen fallgruver og myter.
"SEO er noe man gjør en gang"
Teknologiene endrer seg. Retningslinjer endrer seg. Google sine anbefalinger og algoritmer endrer seg flere ganger i året. Du kan oppnå noe effekt med en engangsjobb, men du befester ikke posisjonen. Det er ingenting som er så kjipt som å oppdage en ny konkurrent, når de allerede har gått forbi. Det skjer oftere enn du tror.
"SEO er dyrt"
SEO kan være dyrt om du er i en svært lukrativ og konkurranseutsatt bransje. Men for mange er det store åpne muligheter i nisjer m.m. Og etter å ha analysert 300 sider på 3 år, og hjulpet 40-50 kunder med økt synlighet, så er det gjerne mangelen på søkemotoroptimalisering som er dyrt.
Vi gjør ikke SEO om SEO ikke har en positiv ROI. Du kan skjekke vår SEO ROI kalkulator her.
"SEO er dødt"
Nei, SEO dør aldri. Men gamle SEO triks dør ut. Bransjen konkurrerer også i å komme med nye utrykk som AIO eller GEO osv. Samme ulla. Ser vi på SEO som å levere kvalitet, så dør selvsagt SEO ikke ut, men det endrer seg, og det endrer seg fort. Derfor er SEO konsulenter spesialister som også bruker mye tid på å holde seg oppdatert.
"Backlinker er viktig"
Ikke kjøp lenker til din nettside. Aldri. Dette henger sammen med gamle triks som en gang fungerte. Lenker fungerer fortsatt, men ikke slik. Lenker må være fortjente, relevante og aktuelle. Altså hjelper det lite med lenker fra hundefrisører i Asia, om du selger biler på Løten.
I dag er dette rett og slett en del av PR og en helt annen og større operasjon, hvor du får lenker som er relevante og betyr noe. Kort oppsummert, om lenkene skaper relevant trafikk, så er det gode.
"Nøkkeord er viktig"
Litt tve-egget sverd her. Nøkkelord er viktig, men mest for å finne ut hva folk søker etter. Det kan også være en krevende oppgave å forvente at du topper et sett med søkeord på bestilling. Vi følger med, vi måler og vi gjør det vi kan for at du skal få en god posisjon «der». Samtidig jobber vi med en holistisk tilnærming til trafikken, ved at «alt i sum» blir bedre.
Google og AI begynner også å forstå språk bedre, slik at det er din tematiske autoritet som teller, mer enn at du har vært spesielt flink til å skrive en artikkel med et spesifikt søkeord.
Nøkkelord er til en viss grad viktig, men kanskje ikke helt slik du tenker på det.
Tips: Det er dessverre mange som ikke kan SEO godt, og om konsulentene er for opptatt av backlinks, så kan det være et faresignal.
La oss kalle det kvalitetsoptimalisering
Det er lettere å forstå konseptet med økt kvalitet, foran økt organisk synlighet i søkemotorer. Prinsippet og effekten er det samme. Du ender opp med flere besøkende på din nettside, og du får mer ut av all digital markedsføring som du gjennomfører. Du får en vinn-vinn situasjon.
- Du får mer trafikk fra folk som aktivt leter etter det du tilbyr.
- Du får kvalifiserte besøk, ikke tilfeldige klikk.
- Du reduserer behovet for å betale for hvert enkelt besøk.
- Og for de som liker å ta hensyn til klima, så får du en nettside som reduserer datakraft, for mange, ganske betydelig.
- Jobber man også samtidig med visning av tilbehørsprodukter eller ekstra tjenester kan man samtidig også øke margin og omsetning. (Spesielt for nettbutikker)
Kombinasjonen er kraftfull:
Om du har 1000 besøkende på nettsiden pr måned, og 1,4 % kjøper en vare som gir deg 800 kroner i margin, så får du 14 salg og tjener 11200,-
Får du 2000 besøkende på nettsiden pr måned, og 2,2 % kjøper en vare som gir deg 850 kroner i margin, så får du 44 salg og tjener 37400,-
Hva koster søkemotoroptimalisering?
Søkemotoroptimalisering koster penger. Det er tidkrevende arbeid, og for enkelte kunder kan vi uten problemer klare å jobbe fulltid. Derfor er arbeidet vi ofte gjøre begrenset av to faktorer:
- Ditt budsjett
- Hva du kan oppnå
- Få utført en gratis SEO analyse. Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor, og vi tar en manuell gjennomgang av din side. Hos oss får du i retur et dokument du forstår.
- Prøv vår SEO ROI kalkulator Her kan du regne ut hva du kan forvente å få i resultat, og forslag til månedlig budsjett.
- Vær forberedt på at man må jobbe med søkemotoroptimalisering kontinuerlig. Du får riktig nok resultater som varer i lang tid, om du velger å stoppe, men det skjer endringer i bransjen hele tiden, og 3-4 større endringer i året. Når du pauser, tar konkurrentene din deg igjen. Og ja, vi får mye innsikt i konkurrentene dine også.
- Bli enig om en fast pris, men flytende tidsbruk. Ofte bruker vi mer tid i oppstarten, og vi kan få perioder hvor det er best å gjøre nesten ingenting. Vi kan være fleksibel på tidsbruk, og det er ofte nødvendig.
- Har du X tusen i månedlig budsjett? Da er det viktig informasjon som du bør formidle når du velger markedsbyrå, så klarer vi å tilpasse en plan du har råd til, og ikke en plan vi må gjøre om etter at den er presentert.
Vår arbeidsmetodikk: Flytsonen er viktig å ivareta, derfor selger vi SEO i antall dager pr måned, med en dag som minimum.
- Vi er mest effektive når vi har fullmakt og tilgang til å utføre endringer på nettsiden selv.
- Vi styrer tid effektivt og bruker mer tid når det er nødvendig og mindre tid når vi må.
- Om budsjettet ditt er mindre enn 1 dag, så har vi noen løsninger på det også.
Her kan du se alle våre priser.
Her kan du lage et tilbud selv.
Vi tar ikke på oss SEO oppdrag som ikke vurderes som lønnsomme, om det ikke er strategiske grunner som har forrang.
Tips: Vær åpen og ærlig om ditt budsjett. Ofte opplever vi at bedrifter er tilbakeholdne med å avsløre sitt budsjett. Det gjør at tilbudene du får, med stor sannsynlighet kan bomme på estimatene begge veier. Åpenhet på budsjett, mål og forventninger er viktig for å få et realistisk bilde av konkurransesituasjonen.
Prosessen
I grove trekk ser prosessen omtrent slik ut. Dette kan variere noe fra prosjekt til prosjekt.
Analyse og oppstart
- Teknisk SEO analyse
- Søkeordanalyse
- Planlegging av sidestruktur
- Målsetninger
- Oppsett og rapportering
- Tekniske forbedringer
- Det som MÅ gjøres
- Nice to have, går inn i løpende forbedringer.
- Innholdsanalyse
- Hvilke sider er sterke eller svake
- Hva må slås sammen, styrkes, eller slettes
- Innholdsproduksjon er en del av løpende aktiviteter.
- For noen er det dessverre nødvendig å lage en ny nettside
Løpende oppgaver
- Analyse og status
- Konkurrentanalyse
- Løpende forbedringer og korreksjoner
- Oppdatering av systemer og sikkerhet
- Tekstforbedringer og tekstproduksjon
Oppsummering
Så om vi ser på AI-assistenter som søkemotor 2.0, så er SEO fortsatt relevant, aktuelt og strategisk viktig for å få økt synlighet for ditt innhold, produkter og tjenester.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan vet jeg om byrået mitt faktisk leverer SEO-verdi?
Det er noen målepunkt som er greit å følge med på. 1) Hvor lenge er leseren inne på nettsiden? Hvor mange konverteringer får du i antall og prosent? Hva er verdien av en slik konvertering? Og til slutt, merker du det på omsetningen? Alt dette er målbart. SEO skal gi positiv ROI, hvis ikke må vi bruke midlene på andre aktiviteter.
Hva bør jeg prioritere først hvis budsjettet er begrenset?
Start med en teknisk gjennomgang av nettsiden og optimalisering av de viktigste tjenestesidene dine. Gode tekniske grunnmurer gir størst løft for minst innsats og at det er nok innhold til at det KAN tiltrekke trafikk. Og om du kan litt drift av nettsider, så er det trolig en del ting du kan gjøre selv også.
Bør jeg velge SEO eller Google Ads hvis jeg må velge én?
Det spørsmålet kan vi faktisk svare på. Husk at Google Ads også krever innsats over tid, samt at en god nettside gir bedre resultater også for betalt annonsering. Vi finner den veien som gir mest effekt.
Kan jeg bruke AI til å lage SEO-innhold?
Ja, Google ønsker å levere kvalitet. AI-innholdet ditt må ha en nytteverdi og ha kvalitet. Du får et godt utgangspunkt med AI, så må vi alltid redigere, legge til og trekke fra, slik at innholdet i sum har noe unikt og nyttig info. Alt med måte, og med leseren i fokus.
Hvor lang tid tar det før SEO gir resultater?
Det varierer. Lokale tjenester kan merke effekt etter 2–3 måneder, mens nasjonale konkurranseutsatte søk kan ta 6–12 måneder. SEO er et maraton, ikke en sprint.
Vi har målemetoder som kan avdekke endringer. Normalt ser vi en utvikling i de to første månedene, så kan det stagnere en kort periode før det vokser igjen. Etter ett år vil en etablert nettside ha mellom 30 % til 100 % vekst, noen går betydelig over, noen kan ha noe lavere vekst. Nye nettsider kan oppleve stor vekst over lengre tid. Vi ser også forskjell på «vekst» og sesongsvingninger.
Hvordan henger SEO sammen med kundereisen?
Når noen søker etter noe på nettet, så har søkene ulik input basert på om man undersøker markedet, eller om man er klar for å kjøpe. En god innholdsplan for SEO kan nå kundene i de ulike fasene, og sikre at du har en merkevare som er synlig gjennom hele løpet.
- Publisert: 9. juni 2025
- Oppdatert:31. oktober 2025

Innholdsstrategi: Kunsten å engasjere og konvertere
«Content is King» var et mantra som gjaldt i vår bransje for noen år siden. Dette har endret seg noe. Innholdet er fortsatt viktig, men nå er det «Useful Content is King»

Voice Search Optimalisering: Er din bedrift klar for den stemmestyrte fremtiden?
Med økende bruk av smarthøyttalere og stemmesøk, er det på tide å tilpasse din strategi. La oss utforske hvordan du kan gjøre din bedrift klar for den stemmestyrte fremtiden.

Chatbots og AI i kundeservice: Balansere effektivitet og personlig touch
Jeg tipper du har et personlig lite hatforhold til chatbots? Det kan jeg forstå. Det er ingenting som er så frustrerende som å gå i loop med en automatisert chat-tjeneste som ikke fungerer skikkelig.

Storytelling i B2B: Hvordan fortelle din historie effektivt
Historier i B2B handler ikke om en kronologisk historielinje fra etablering til i dag. Det handler om å formidle dine verdier, produkter og tjenester på en måte som dine kunder kjenner seg igjen i.

To-ords markedsplan – Hvor peker kompasset?
En to-ords markedsplan er med å drille inn i kjernen av det dere gjør. Hva er dine ord?

Konverteringsoptimalisering: Små endringer, store resultater
Små endringer kan føre til store resultater. Opplev hvordan konverteringsoptimalisering kan ta din nettside til nye høyder
Få en gratis analyse av nettsiden din
Fyll inn noen få detaljer & vi svarer innen 24 timer