SEO i 2024

Hva du trenger å vite for å holde deg relevant

Hold deg synlig og relevant

SEO er i konstant endring, det er stort sett det eneste forutsigbare i vår digitale verden. Hva skal til for at din bedrift skal være relevant for søkemotorene i 2024? 

Hva er nytt i SEO for 2024?

SEO er alltid, stadig i utvikling, og 2024 er ikke noe unntak her. For at din bedrift skal holde seg konkurransedyktig må man tilpasse seg både nye trender, teknologier og markedsmekanismer. Det er ikke noen store revolusjoner i SEO i år, men fokuset på nyttig innhold og brukeropplevelse forsterkes igjennom året. 

Vi har også fått kunstig intelligens tettere på oss, og mange tar dette i bruk i sin markedsføring og tekstproduksjon m.m. Nå skal det handler mer og mer om å skap innhold som gir brukerne en verdi. 

Brukeropplevelsen er nøkkelen

Google belønner nettsider som gir en god brukeropplevelse, dette er ikke noe nytt og ble tydeligere i August 2022 og Google Helpful Content update. Og fra da, og videre inn igjennom oppdateringene i 2024, så ser vi at dette forsterkes og er et kontinuerlig forbedringspunkt hos Google. 

Dette har flere dimensjoner. Det ene er innholdet i seg selv, men også ytelse og brukervennlighet er områder som må forsterkes. 

Søkemotorene blir stadig flinkere til å tolke søkerens intensjon med søket, og nyanser kan avgjøre om du rangere bra eller dårlig. 

Det enkleste er å fokusere på kvalitet i alle ledd, for Google, ønsker å gi sine brukere kvalitet. 

 

Trender for SEO i 2024

  1. Stemmesøk og naturlig språk.
    Stemmesøk og -assistenter som Siri, Alexa og Google Assistant får stadig mer fotfeste. Bruken av dette medfører et mer naturlig språk, og det er derfor naturlig at man også optimaliserer for dette i større grad. Innholdet må da imitere samtalestruktur. En fin måte er å benytte FAQ (Ofte Stilte Spørsmål) for å svare ut denne typen søk.
  2. AI kommer i 110 i 70 sonen. 
    AI følger ikke fartsgrensene, selv Google slet med å henge med i svingene. Først oppdaterte de sine guidelines med en anbefaling om å ikke bruke AI, så fjernet de det, og la om til å ha fokus på «godt innhold», ikke hvordan du skriver det, AI inkludert. AI kommer følgelig også på begge sider av bordet. Søkemotorer står overfor et paradigmeskifte selv, og for deg er det nye muligheter. AI-verktøy kommer nå i mange varianter og vi kan vel trygt si at de neste 5 årene har mer endring enn de siste 5 årene har hatt.
  3. Kvalitet foran kvantitet

    Dette er nok en av de største vridningene i nyere tid innen SEO. Tidligere gikk mantraet i retning mye innhold, nå tones det ned for økt kvalitet på innholdet. Google prioriterer nå innhold som gir god verdi, er nyttig, og gjerne går mer i dybden, eller gir en skarpere relevans. Det må altså ikke være langt, så lenge relevansen er høy nok. Kvalitet går igjen på mer enn bare innholdet, også det tekniske har noe å si. 

Hva er er viktig for SEO nå?

  1. Optimalisering for Core Web Vitals
    Core Web Vitals (CWV) er vitale måleparamter definert av Google for å gi en god brukeropplevelse. Dette går på lastetid, interaktivitet og visuell stabilitet når siden lastes inn. Det er krystalltydelig at ytelse er viktig for å rangere godt. Teknisk SEO som forbedrer lastetider og gode servere er viktig.
  2. E-EAT (Erfaring, Ekspertise, Autoritet og Troverdighet)

    Dette går på å kvalitetssikring av forfatteren eller kilden om du vil. Det er egentlig ganske logisk. Om du skal inn til en hjerteoperasjon og søker informasjon. Vil du ha innhold skrevet a meg (en markedsfører) eller av en kardiolog? Det er også helse- og finansbransjen som i sin tid skapte dette behovet for kvalitetskontroll for å sikre at brukere kunne være trygg på informasjonen som Google velger å servere deg.

  3. Lokal SEO
    For mange små og mellomstore bedrifter er Lokal SEO fundamentalt viktig. Google viser ulike resultater basert på hvor brukeren sitter. Om din nettside ikke dukker opp, der du har ditt marked, må det tas grep. Her må man sikre en oppdatert Google bedriftsprofil og at nettsiden har informasjonen nødvendig for å hjelpe både kunder og Google til å vite hvor du er og opererer. 
  4. Kvalitet i alt
    Kvalitet var nevnt i delen om trender også. Men forretningsmodellen til Google er ganske enkel. De vil servere sine kunder best mulig kvalitet. Du må derfor levere en helhetlig bedre kvalitet enn dine konkurrenter. Derfor er SEO bare en del av alt, design, budskap, servere, kode – alt bør ha en rød tråd og god kvalitet i kjernen av alt man gjør. 

Utfordringene du møter nå og fremover

  1. Tøffere konkurranse
    Flere og flere bedrifter forstår verdien av SEO og ikke minst en helhetlig tilnærming til markedsføring. Kvaliteten på nye nettsider er gode og konkurrentene fornyer seg. Vi som analyserer nettsider daglig, ser hvem som vinner og hvem som sover i timen. Det å ikke følge med, er rett og slett det dyreste du gjør.
  2. Teknologiske krav og spesialisering
    Kvalitet krever ofte bedre servere. Kravene til en god nettside har en «terskel» men stadig flere tar steget over lista, det betyr at du må gjøre mer. I tillegg ser vi at det innenfor markedsføring og webutvikling begynner å danne seg spesialister. Eksperter på Teknisk SEO, eksperter på spesifikke sosiale medier. Egne eksperter på Google ads, og egne som er eksperter på innhold til LinkedIn. Det begynner å bli krevende å være «all-rounder» og alle ledd blir mer komplekse.  
  3. Endringer i algoritmene hos søkemotorene
    Dette er vel egentlig et fast punkt år for år, men vi står overfor punkt 4. Ser jeg i krystallkulen så er det umulig å si hvilken søkemotor som dominerer i 2025. Nye løsninger tar nå verden i løpet av timer og dager. Og selv om det er trolig Google også neste år – så kan overraskelsen være her en tilfeldig tirsdag. 
  4. AI revolusjonen
    For 25 år siden var ikke Google største søkemotor. Det var en rekke aktører i bransjen. Men det var endringer i lufta. AI er et slikt paradigmeskifte hvor utfallet kan være noe ingen så for seg, som Spotify var det for musikkbransjen og Netflix som døden på video-utleie. Virtuelle agenter og AI-søk er på full fart inn i markedet og nyskapingen er massiv. Derfor er det også lurt å ha det i bakhodet og implementere en bredere markedsstrategi. Det kan være lurt. 

Er du klar for å ta nettsiden din til neste nivå?

Å jobbe med SEO er å skape bedre nettsider. Den kostnaden du sparte på å velge en rimelig leverandør i 2022, må tas igjen, og det er overraskende dyrt å vente. Det trygge valget er å starte med å spørre om statusen, slik vi ser den. Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.