Mer enn bare likes

Sosiale medier for B2B

Bygg relasjoner, ikke bare likes

For B2B kan det i mange tilfeller være krevende å finne nye kunder online. Salgsprosessen skjer i mange tilfeller offline og i eksisterende nettverk. Dermed kan det være både viktig og riktig å satse på å ivareta relasjonene, og med en aktiv plan her, kan man også nå flere likesinnede.  

Fordelene med sosiale medier for B2B

Sosiale medier (Some) er oftere mer effektiv for B2C-bedrifter som selger direkte til forbrukerne. De samme mekanikkene har ikke nødvendigvis samme kraft for B2B bedrifter. Likevel kan B2B dra god nytte av sosiale medier. 

Du kan bygge sterke forretningsrelasjoner, øke merkevarebevissthet, skape nettverk, fagforum og på den måten skape verdifulle leads. 

Det handler om å nå riktig publikum med relevant innhold som kan være med å posisjonere din bedrift som kunnskapskilden i din bransje. 

1. Økt merkevarebevissthet og synlighet

Sosiale medier er et verktøy for å skape økt synlighet i markedet for bedriften og merkevaren. Dine produkter og tjenester har jo en appell for dine brukere – det kan du bruke ved å dele innhold, bransjenyheter, produktnyheter og gi innblikk i hverdagen om du for eksempel primært leverer tjenester. 

På sikt bygger du autoritet i markedet og kan bli foretrukket leverandør når det gjelder. 

2. Utvikle og styrke forretningsrelasjoner

Some gir B2B  en unik mulighet til å bygge og vedlikeholde relasjoner med kundene og partnere. Ulike plattformer har noe ulike muligheter. Hva med å etablere et fagnettverk? Skape møteplass for nye og gamle kunder? Du kan være en tilrettelegger i et miljø hvor bransjen kan møtes og utveksle kunnskap og erfaringer. 

Ha et litt bevisst forhold til hva du ønsker å oppnå, for å utvikle relasjoner kan bety så mangt. Kanskje vil du ha en kanal for kundeinnsikt? Kanskje vil du ha en kanal for enveis kommunikasjon av nyheter? Mulighetene er mange og plattformer som Discord, LinkedIn, Facebook og Instagram har ulike funksjoner og bruksområder.  

3. Kostnadseffektiv markedsføring

Både annonsering og aktiviteter i sosiale medier kan være en kostnadseffektiv markedsføring, sammenlignet med tradisjonell markedsføring.  Du kan nå både bredt, smalt og målrettet.  Mulighetene for å segmentere er gode, og det er mange forum hvor din personlige deltagelse kan være nyttig. 

Det kan derimot være tidkrevende om man skal aktivt delta i ulike fora. Det kan være en tanke å involvere flere ansatte, venner m.m. som kan følge med, og evt tagge deg eller bedriften, der det er relevant. 

Når du opplever å bli en troverdig aktør i sosiale medier vil du også oppleve å få kvalifiserte leads. 

Slik kan du lykkes med B2B i Sosiale Medier

1. Velg de riktige plattformene

Det er en rekke plattformer å velge mellom. Ikke alle er like relevante for B2B, og ikke alle er relevante for dine kunder. Denne utvelgelsesprosessen er viktig. Her må du tenke på hvor dine kunder er, samt om du har tid og kapasitet til å være en aktiv aktør i disse kanalene. Med tid og kapasitet er også samarbeid med byrå noe man bør vurdere, for du må ikke gjøre alt selv. 

Trikset er å matche målgruppe, format og metode. For eksempel er Youtube en fin kombinasjon med Shorts funksjonen i Facebook og på Instagram. LinkedIn kan egne seg for fagtekster og deling av webinarer m.m. 

Det kan være at enkelte verktøy har spesifikke funksjoner. For eksempel kan Slack og Discord være mer eller mindre rene diskusjonsgrupper. 

2. Finn ut hva som er relevant innhold

Dette punktet er ikke alltid like opplagt. Ofte må vi identifisere kundens interesser og hvordan dette overlapper med dine løsninger. Vi ser ofte at bedrifter er flinke på å fortelle hva de gjør og leverer, men ikke riktig så flinke på å fortelle hva de løser og hvordan det gir en nytte for kundene. Det er den lille differansen vi søker etter her. 

3. Du bør være engasjert og aktiv selv

Å ha en profil i sosiale medier er bare starten. Det er få ting som skjer av seg selv. For å lykkes bør du være aktiv og engasjert. Med «du» mener vi organisasjonen i form av ansatte, deg personlig og/eller byrå. Prøv å sikre at ingen innlegg er ubesvart, del bransjenyheter og skap eget innhold. Til å begynne med så kan det være lurt at flere går sammen for å skape engasjementet frem til gruppen begynner å bli litt mer autonom. 

4. Evaluer og juster

Betalte annonser bør evalueres fortløpende. Aktiviteten i grupper og på sider må modereres. Prøv å se hva som fungerer og engasjerer og gjør mer av det. Innsikt fra ulike datastatistikker kan også gi en indikator på, hva folk er interessert i. F.eks kan man lage en video som viser de mest brukte produktene, og kanskje også utfordre kunder til å komme med gode eller morsomme bruksvideoer. 

Klar til å ta din B2B some-strategi til neste nivå?

En engasjert gjeng på sosiale medier kan virkelig skape økt synlighet og ikke minst generere leads. Det kommer nesten like mange leads via LinkedIn som via nettsiden for enkelte. 

Ønsker du hjelp til å skape en kraftig some-strategi? Ta en uformell prat med oss, så ser vi hva som kan være beste løsninger for deg.