Storytelling i B2B
Fortellerkunst som selger?
Historier i B2B handler ikke om en kronologisk historielinje fra etablering til i dag. Det handler om å formidle dine verdier, produkter og tjenester på en måte som dine kunder kjenner seg igjen i.
Et godt eksempel er en nettbutikk som selger verktøy. I stedet for standard produkt-tekst, kan man vise en video hvor produktet testes, eller en kundevideo hvor en kunde viser hvorfor de er fornøyd med produktet.
Storytelling som ditt hemmelige våpen
Svært mange nettsider formidler tekster fra leverandører ufiltrert. Det gjør at teksten og formidlingen ikke skiller seg ut fra en aktør til en annen, og kunden har bare prisen å forholde seg til. Storytelling kan være det som gjør at du skiller deg ut og gjør at akkurat du blir foretrukket leverandør. Vi ser litt på det her.
Fordelene med B2B Storytelling
Du skaper en emosjonell tilknytning. Selv om kundene er bedrifter, så er beslutningstagerne mennesker. Gode inntrykk av deg som bedrift, kan være avgjørende når nye kontrakter skal signeres.
Minneverdig fremme i pannelappen. Vi husker enklere følelser enn tall og fakta. Om du har lykkes med å skape en historie som engasjerer rundt et produkt eller en tjeneste, så vil potensielle kunder lettere huske deg når behovet er der.
Forenklet kompleksitet. Se for deg at du er nyansatt selger i et spennende selskap, men så fort du har signert kontrakten befinner du deg i en øde skog, på en stol helt for deg selv, og her skal du ha ditt eget salgsdistrikt. Slik er det å lansere en ny nettside, uten å ha tenkt på hvor kundene dine er. Det kan være et konsept som er enklere å forstå en konverteringsrater, SEO, ROAS, WCAG2.0 og Core Web Vitals.
Spesielt komplekse løsninger kan formidles med ligninger og fortellinger som vi kjenner til i hverdagen.
Differensiering. I et marked der mange er like, er ofte din historie unik. Alt fra den originale kjernehistorien til små historier om varer og tjenester du leverer.
I og med at Adventor betyr «gjesten som ankommer» kan vi linke det opp til kundeservice, bry oss om kundene og være gjestfrie. Samtidig har vi sagt at vi skal skille oss ut. Vi skal ikke være det sorte fåret, det er jo også en del av flokken. Vi skal være oksen blant sauer, for det synet får folk til å stoppe opp.
Her kan vi spille på flere strenger. Rundt gjesten og gjestfriheten, samt bruke oksen Fredrik, oppkalt etter min barndomsgård og bestefar. Det er jo litt teit om andre begynner å kopiere de samme historiene, dermed har du klart å etablere en differensiering.
Bygger Tillit Ved å dele autentiske historier om din bedrifts utfordringer, suksesser og verdier, bygger du tillit med potensielle kunder. Dette er spesielt viktig i B2B-sektoren, der langsiktige relasjoner ofte er målet
5 tips for effektiv B2B storytelling
- Kjenn ditt publikum. Før du begynner å fortelle din historie, må du forstå hvem du snakker til. Hvilke utfordringer opplever de? Hva motiverer dem? Tilpass historien, slik at du kan resonere med deres behov, smertepunkt og interesser.
- Fortell om løsningen, ikke produktet. Hvilken løsning kommer ut av produktet eller tjenesten du leverer? Jeg kaller det inn- eller utsnakking, retningen på språket ditt. Skal du ut med ditt? Eller skal du trekke noen inn med fortellingen? Case studies kan være ekstremt nyttig for mange.
- Bruk data som støtte. Beslutningstagere i B2B elsker jo tall, det kjenner du deg nok igjen i. Flett inn relevante data og statistikker i fortellingene for å gi de mer tyngde, interesse og troverdighet.
- Kort og konsist, raskt til poenget. Om det er vanskelig å holde noe kort, ta det viktigste først. B2B folka er travle mennesker, sett deg derfor noen rammer og vær konsis i metodikken.
- Vær autentisk. Selv om temaet er storytelling, så skal man holde det ekte og ærlig.
Ting å tenke på
- Konsis på tvers av kanalene. Det betyr ikke likt, men at stil og merkevare er gjenkjennelig. Pass på at merkevareidentiteten er ivaretatt på alle markedskanaler, herunder nettside, sosiale medier, salgspresentasjoner, i butikken og hos kundeservice.
- Involvering av de ansatte. Fornøyde ansatte kan ofte være de beste ambassadørene for bedriftens merkemantra ut i markedet. Gi dem oppmuntring til å dele egne historier og erfaringer relatert til bedriftens misjon, visjon og verdier.
- Evolusjon, rinse and repeat. Storytelling er ikke statisk, bedriften er ikke statisk og markedet er absolutt ikke statisk. Du, historien og budskapene må tilpasses og utvikle seg i takt med endringer i bedriften og markedene.
- Måling av effektene. Med et klart mål om oppnåelse – så kan du ha ulike målepunkt. For eksempel er «tid brukt på nettsiden» en faktor for å se om interessen øker. Antall likes og delinger i sosiale medier kan være noe annet. Og selvsagt, gir det flere salg? Hvorfor du forteller, gir svar på hva du kan måle.
B2b storytelling er den teknikken som ofte gjør at din markedsføringsstrategi får en differensieringsfaktor. Alt kan kopieres, prisene kan matches, metodene kan dupliseres, men det er ingen som kan gjøre din historie til sin.
Du oppnår også en emosjonell dypere forbindelse til dine potensielle kunder og skiller deg ut i et travelt marked. Jeg har vokst opp på landet og ser at sorte får er en del av saueflokken over alt, det er derfor vi sier at sorte får er ut, oksen er in.
Kunder er travle, alternativene er mange, derfor skal DU gjøre et godt inntrykk over dine potensielle fremtidige gjester. Kontakt oss i dag, så kan vi sammen gjøre din fortelling til et kraftig markedsføringsverktøy.