To-ord markedsplan
"The two word marketing plan"
For en del år siden leste jeg at det var togselskapene som var opptatt av “å frakte ting fra A til Å” som overlevde omstillingen til fly, mens konkurrentene som var opptatt av best mulig tog, ble stående fast i et løp som utkonkurrert. Tenk at målsetningen til bedriften kan låse deg fast? Hele mitt tankegods endret seg og siden den gang har jeg alltid forsøkt å fiske etter essensen. Jeg håper jeg ikke er kaptein Ahab på jakt etter den hvite hvalen?
En øvelse for å drille inn i kjernen
Jeg pleier ofte å spørre, hva er det dere egentlig gjør? “Skaper drømmer” – Selger dere sovetabletter?
Ordene betyr noe, og kanskje er det ordene som er med på å åpne horisonten?
Dette er en enkel øvelse, som har blitt en fast del av Adventor-metoden. Din to-ords markedsplan, og ideen er like enkel som vanskelig: Om vi skal oppsummere virksomheten din i bare to ord – ett verb og ett substantiv – hva blir dine to små og betydningsfulle ord?
Se for deg at du lager salt? Om du ikke er kjent med saltproduksjon, så tar man vann fra havet, rikt og fyldig vann med mange ulike mineraler som utgjør sjøvann, så koker du det på svak varme til alt det overflødige er dampet bort. Du står igjen med noe rent og essensielt, salt. Det er litt slik, men for forretningsplanen din.
Når Adventor skulle rebrande så gikk var det viktig å kjøre denne prosessen, hva skal Adventor gjøre? Etter mye fram og tilbake landet vi på “Growing Visitors” – kanskje kunne vi tenke mer norsk? Skaper kunder? Finner kunder? Kundegartneri? Vi endte opp med et engelsk uttrykk. I Norge forstår man det, og kundene trenger ikke være norske.
Oppgaven vår er å skape nye kunder, uavhengig av metode, om metodene endrer seg, må vi endre oss. Videre må vi alltid trekke tilbake til denne, bidrar dette til å skape flere kunder for våre kunder?
Hva vil det bety for en kino som “skaper minner”? Er de låst bare til kinodrift?
Det er ikke sikkert at man alltid klarer å komme ned til kun to ord, men det er en ærlig erkjennelse å finne dem – spesielt når man bygger videre på “hva betyr dette egentlig for oss?”
Du sitter kanskje allerede å kverner på noen ordkombinasjoner litt bevisst eller ubevisst inne i topplokket allerede? Det er ikke opplagt enkelt å komme frem til de to riktige.
For å finne dine ord, kan du starte med å spørre deg selv, “Hva er det vi egentlig gjør?” – Ikke hva du selger eller hvilke tjenester du tilbyr. Tenk litt mer på utfallet av hva dere gjør.
Styrken i denne øvelsen er at de riktige ordene blir kompasset for bedriften. Det er ikke ment å erstatte en visjon, og det trenger ikke være et slagord. Det fungerer både som et internt styringsverktøy og kan også fungere utad.
For oss i Adventor er disse ordene en rettesnor i alt vi gjør overfor våre kunder, en lovnad om fokus og retning. Det vi gjør er å skape flere gjester for deg. Dette handler ikke om hvor stor bedriften din er i dag, men om hvor stor den skal bli.
Det handler om å skille seg ut, sorte får er ut, og vanlig. Skal du skille deg ut i dag må du være en okse i saueflokken.