Skaper gjester

To-ord markedsplan

Klarer du å drille inn til kjernen av hva dere gjør, oppsummert i to ord? Det er dagens utfordring

kompass på ark

"The two word marketing plan"

For en del år siden leste jeg at det var togselskapene som var opptatt av “å frakte ting fra A til Å” som overlevde omstillingen til fly, mens konkurrentene som var opptatt av best mulig tog, ble stående fast i et løp som utkonkurrert. 

Tenk at målsetningen til bedriften kan låse deg fast? Hele mitt tankegods endret seg og siden den gang har jeg alltid forsøkt å fiske etter essensen. Jeg håper jeg ikke er kaptein Ahab på jakt etter den hvite hvalen? 

Få oppsummering fra AI

Be AI oppsummere og evaluere denne artikkelen.

En øvelse for å drille inn i kjernen

Jeg pleier ofte å spørre, hva er det dere egentlig gjør? “Skaper drømmer” – Selger dere sovetabletter? 

Ordene betyr noe, og kanskje er det ordene som er med på å åpne horisonten? 

Dette er en enkel øvelse, som har blitt en fast del av Adventor-metoden. Din to-ords markedsplan, og ideen er like enkel som vanskelig: Om vi skal oppsummere virksomheten din i bare to ord – ett verb og ett substantiv – hva blir dine to små og betydningsfulle ord? 

Se for deg at du lager salt? Om du ikke er kjent med saltproduksjon, så tar man vann fra havet, rikt og fyldig vann med mange ulike mineraler som utgjør sjøvann, så koker du det på svak varme til alt det overflødige er dampet bort. Du står igjen med noe rent og essensielt, salt. Det er litt slik, men for forretningsplanen din. 

Når Adventor skulle rebrande så gikk var det viktig å kjøre denne prosessen, hva skal Adventor gjøre? Etter mye fram og tilbake landet vi på “Growing Visitors” – kanskje kunne vi tenke mer norsk? Skaper kunder? Finner kunder? Kundegartneri?

Vi endte opp med «Skaper gjester» – Adventor betyr «Gjesten som ankommer» (Til en taverna). Vi skal behandle våre kunder, som gjester, og dine kunder, som dine gjester. 

Oppgaven vår er å skape nye kunder, uavhengig av metode, om metodene endrer seg, må vi endre oss. Videre må vi alltid trekke tilbake til denne, bidrar dette til å skape flere kunder for våre kunder? 

Hva vil det bety for en kino som “skaper minner”? Er de låst bare til kinodrift? 

Det er ikke sikkert at man alltid klarer å komme ned til kun to ord, men det er en ærlig erkjennelse å finne dem – spesielt når man bygger videre på “hva betyr dette egentlig for oss?” 

 

Hva er dine to ord?

Du sitter kanskje allerede å kverner på noen ordkombinasjoner litt bevisst eller ubevisst inne i topplokket allerede? Det er ikke opplagt enkelt å komme frem til de to riktige. 

For å finne dine ord, kan du starte med å spørre deg selv, “Hva er det vi egentlig gjør?” – Ikke hva du selger eller hvilke tjenester du tilbyr. Tenk litt mer på utfallet av hva dere gjør. 

Styrken i denne øvelsen er at de riktige ordene blir kompasset for bedriften. Det er ikke ment å erstatte en visjon, og det trenger ikke være et slagord. Det fungerer både som et internt styringsverktøy og kan også fungere utad. 

For oss i Adventor er disse ordene en rettesnor i alt vi gjør overfor våre kunder, en lovnad om fokus og retning. Det vi gjør er å skape flere gjester for deg. Dette handler ikke om hvor stor bedriften din er i dag, men om hvor stor den skal bli. 

Oppdatert

Adventor startet for en del år siden som en bedrift som solgte en egenutviklet CRM plattform. Nå har vi endret hele bedriften til å jobbe med webutvikling og markedsføring. Kunden er fortsatt essensen i det vi gjør. 

Illustrasjon av mann som ser på AI søkefelt

AI SEO

AI SEO handler om å gjøre innholdet ditt synlig for AI-assistentene.

Dame med some ikoner

Sosiale medier for B2B: Mer enn bare likes

Sosiale medier (Some) er oftere mer effektiv for B2C-bedrifter som selger direkte til forbrukerne. De samme mekanikkene har ikke nødvendigvis samme kraft for B2B bedrifter. Likevel kan B2B dra god nytte av sosiale medier.

Lage firmalogo

Lage firmalogo selv

Om du har eller tenker å å lage en logo på egenhånd, så bør du unngå disse fallgruvene.

Person som står bak en port med to tomler opp, en av mange som ble kunde

Konvertering

Konverteringer er så viktig for din nettside. Her kan du se 5 ting som skaper trøbbel for deg.

Få en gratis analyse av nettsiden din

Fyll inn noen få detaljer & vi svarer innen 24 timer

Denne siden er beskyttet av reCAPTCHA. Googles Privacy Policy og Vilkår gjelder.
Dager :
Timer :
Minutter :
Sekunder

Før du går - Få 25% rabatt på SEO i Q1 2026

25 % rabatt på SEO i 3 måneder.