Veksthacking
Vekst hacking (Growth hacking) handler om å tenke utenfor boksen for å skape en raskere vekst. Her får du litt innblikk i hva dette er og kanskje noen tips på veien.
Rask vekst gjennom kreative strategier.
Vekst hacking (Growth hacking) handler om å tenke utenfor boksen for å skape en raskere vekst. Her får du litt innblikk i hva dette er og kanskje noen tips på veien.
- Sist oppdatert: 31. oktober 2025
- Skrevet av: Frode Heimen
Få oppsummering fra AI
Be AI oppsummere og evaluere denne artikkelen.
Hva er veksthacking?
Veksthacking er en markedsføringsstrategi som bruker kreative metoder som anses som lavkost. Dette blomstret først opp i gründermiljøer hvor startkapitalen var begrenset. Men har også utviklet seg til å bli etterspurt også blant etablerte bedrifter.
Fordelene med veksthacking
- Raskere resultater med lavere kostnader
Veksthacking innebærer normalt raskere implementering av ideer, med større rom for prøving og feiling. Dette kan gjøre at man får raske resultater med lavere ressursbruk enn tradisjonelle markedsstrategier. Vi bruker CRO – Konverteringsoptimalisering. - Innovasjon og nye ideer
Med denne strategien oppfordres vi til å tenke utenfor boksen og prøve nye ideer. Dette fordrer at organisasjonen fremmer en kultur for innovasjon og tilpasninger. Resultatet kan bli at man finner nye konkurransefortrinn. - Ny innsikt og datadrevne beslutninger
En viktig del av veksthacking er å analysere ulike tilnærminger og resultater. For å finne ut hva som fungerer best. Dette betyr at man ofte får bedre innsikt og lærer seg til å bruke data som beslutningsgrunnlag. SEO gir mye innsikt.
Noen kreative grep
- A/B-testing og øk salgsprosenten på nettsiden
Ved bruk av A/B-testing kan du bruke ulike elementer på nettsiden og måle hva som gir best resultater. Dette kan være alt fra tekst og farger på knapper, til bruke av bilder og ulike salgs-tekster. A/B-testering er i essens testing av to ulike elementer, og man velger det som fungerer best. Ved å øke salgsprosenten på nettsiden (konverteringer) vil du få flere salg pr 100 besøkende, enn før. Altså mer salg, uten å ha flere besøkende på nettsiden. - Dra nytte av sosiale medier
Du må tørre og «bjuda på» og dele innhold i sosiale medier. Dette kan gjøres til selvkost og kan koste ned til egentid. Men med litt planlegging kan man også klare å skape en sterkere rød tråd, som kan gi noe bedre resultater. Klarer man noe her uten hjelp, så er det jo en rimelig investering. - Bygg et felleskap
Her er det mange muligheter fra nettverksgrupper til en privat heiagjeng som kan like og dele innhold. Lykkes du med å skape et forum eller fellesskap rundt din merkevare, så kan det resultere i mye god input og ikke minst skape noen merkevare-ambassadører. - Start med å bygge epostlister
Her kommer jo ikke epostene av seg selv, men ha et aktivt forhold til kommunikasjon med kunder og potensielle kunder via epost. Dette er ofte en veldig effektiv metode, når listen begynner å få en del abonnenter. MEN denne tar litt tid, så det er greit å bare komme i gang. - Test og lær hele tiden
Veksthacking handler om å teste, prøve, lære, evaluere, skrote og prøve på nytt. Om noe ikke fungerer, så kan det være måten man gjør det på, så ikke kast ideen helt ennå. - Prioriter kundeopplevelsen
Alt du gjør bør ha fokus rundt det å skape en bedre kundeopplevelse. Engasjerte kunder og gode anmeldelser er en virkelig sterk drivkraft i veksthacking. Så sett kundens behov i førersetet.
Er du klar for å vokse?
Veksthacking er bare et av verktøyene i verktøykassen hos et markedsbyrå. Hva som er riktig metode for deg er individuelt og må forankres i dine mål og verdier. Ta kontakt med oss, så skal vi dra frem ikke bare riktig verktøy, men riktig verksted.
- Publisert: 29. august 2024
- Oppdatert:31. oktober 2025

Innholdsstrategi: Kunsten å engasjere og konvertere
«Content is King» var et mantra som gjaldt i vår bransje for noen år siden. Dette har endret seg noe. Innholdet er fortsatt viktig, men nå er det «Useful Content is King»

Markedsføring på lavt budsjett: Maksimer ROI med minimale ressurser
Kan man få noe effekt ut av markedsføring med lavt budsjett? Her skal du få litt tips og råd til hva man kan gjøre om pengene har en tendens til å sette seg fast i andre aktiviteter enn markedsføring.

EUs AI-forordning (AI Act) og fremtiden for markedsføringen
EU sin AI Act har som formål å sikre at AI er etisk – vi tok et intervju med ChatGPT

Hvordan bli synlig på nett?
Alle vil bli synlig på nett, men har du gjort noen av disse 8 feilene? Da kan du slite.

Hva er inbound marketing?
Inbound marketing handler om å få kundene til å komme til deg

Neuromarketing: Forstå kundens hjerne for bedre markedsføring
Neuromarketing gir oss et unikt innblikk i kundens sinn. La oss utforske hvordan denne fascinerende vitenskapen kan revolusjonere din tilnærming til markedsføring.
Få en gratis analyse av nettsiden din
Fyll inn noen få detaljer & vi svarer innen 24 timer