Vekst­hacking

Kreative strategier for rask vekst

Rask vekst gjennom kreative strategier.

Vekst hacking (Growth hacking) handler om å tenke utenfor boksen for å skape en raskere vekst. Her får du litt innblikk i hva dette er og kanskje noen tips på veien. 

Hva er veksthacking?

Veksthacking er en markedsføringsstrategi som bruker kreative metoder som anses som lavkost. Dette blomstret først opp i gründermiljøer hvor startkapitalen var begrenset. Men har også utviklet seg til å bli etterspurt også blant etablerte bedrifter. 

Fordelene med veksthacking

  1. Raskere resultater med lavere kostnader
    Veksthacking innebærer normalt raskere implementering av ideer, med større rom for prøving og feiling. Dette kan gjøre at man får raske resultater med lavere ressursbruk enn tradisjonelle markedsstrategier.
  2. Innovasjon og nye ideer
    Med denne strategien oppfordres vi til å tenke utenfor boksen og prøve nye ideer. Dette fordrer at organisasjonen fremmer en kultur for innovasjon og tilpasninger. Resultatet kan bli at man finner nye konkurransefortrinn. 
  3. Ny innsikt og datadrevne beslutninger
    En viktig del av veksthacking er å analysere ulike tilnærminger og resultater. For å finne ut hva som fungerer best. Dette betyr at man ofte får bedre innsikt og lærer seg til å bruke data som beslutningsgrunnlag.

Noen kreative grep

  1. A/B-testing og øk salgsprosenten på nettsiden
    Ved bruk av A/B-testing kan du bruke ulike elementer på nettsiden og måle hva som gir best resultater. Dette kan være alt fra tekst og farger på knapper, til bruke av bilder og ulike salgs-tekster. A/B-testering er i essens testing av to ulike elementer, og man velger det som fungerer best. Ved å øke salgsprosenten på nettsiden (konverteringer) vil du få flere salg pr 100 besøkende, enn før. Altså mer salg, uten å ha flere besøkende på nettsiden. 
  2. Dra nytte av sosiale medier
    Du må tørre og «bjuda på» og dele innhold i sosiale medier. Dette kan gjøres til selvkost og kan koste ned til egentid. Men med litt planlegging kan man også klare å skape en sterkere rød tråd, som kan gi noe bedre resultater. Klarer man noe her uten hjelp, så er det jo en rimelig investering. 
  3. Bygg et felleskap
    Her er det mange muligheter fra nettverksgrupper til en privat heiagjeng som kan like og dele innhold. Lykkes du med å skape et forum eller fellesskap rundt din merkevare, så kan det resultere i mye god input og ikke minst skape noen merkevare-ambassadører. 
  4. Start med å bygge epostlister
    Her kommer jo ikke epostene av seg selv, men ha et aktivt forhold til kommunikasjon med kunder og potensielle kunder via epost. Dette er ofte en veldig effektiv metode, når listen begynner å få en del abonnenter. MEN denne tar litt tid, så det er greit å bare komme i gang.
  5. Test og lær hele tiden
    Veksthacking handler om å teste, prøve, lære, evaluere, skrote og prøve på nytt. Om noe ikke fungerer, så kan det være måten man gjør det på, så ikke kast ideen helt ennå. 
  6. Prioriter kundeopplevelsen
    Alt du gjør bør ha fokus rundt det å skape en bedre kundeopplevelse. Engasjerte kunder og gode anmeldelser er en virkelig sterk drivkraft i veksthacking. Så sett kundens behov i  førersetet. 

Er du klar for å vokse?

Veksthacking er bare et av verktøyene i verktøykassen hos et markedsbyrå. Hva som er riktig metode for deg er individuelt og må forankres i dine mål og verdier. Ta kontakt med oss, så skal vi dra frem ikke bare riktig verktøy, men riktig verksted.