Visuell markedsføring

Når et bilde er verdt mer enn tusen ord

Bruk bilder bevisst

Google tekstannonser har sin funksjon, men visuell markedsføring er også viktig for å øke merkevarekjennskapen til bedriften. Det visuelle er viktig, forteller en historie, og som din historie må også bildene være konsise. 

Visuell markedsføring er viktig

Visuell markedsføring handler om å bruke bilder, video, grafiske elementer og andre visuelle effekter for å formidle budskapet ditt slik at det legges merke til. Selv om vi bombarderes med annonser daglig, så er det likevel noen som får oss til å stoppe opp – og i det korte spennet er det visuelle utrykket essensielt. 

Fordeler med visuell markedsføring

  1. Styrket merkevareidentitet
    Om vi tenker på en mobiloperatør som har brukt samme person i reklamefilmene sine lenge, så har du sikkert en feeling av hvem det er. Det handler om å skape et konsist uttrykk som er gjenkjennelig på sin måte over tid. Det kan være elementer, personer, lokasjoner, farger eller andre markører som definerer identiteten din. 
  2. Økt oppmerksomhet 
    En aktivitet som er gjenkjennelig og likt kan ofte også ende opp med å bli delt. Samtidig vil de som liker merkevaren legge merke til budskapene, samtidig som nye får en «Har jeg sett dette før»-tanke og blir mer nysgjerrig.  
  3. Enklere å formidle et budskap
    Jeg trenger ikke engang å si slagordet for å få nordmenn til å reise til Danmark – og du vet hva det er. Den kampanjen trenger ikke finne på mange gode argumenter, humor og en knakende god slogan, så vet man hva det handler om. Når logoen er kjent kan man slippe unna kun med farge og logo på et sponsorskilt inne på en fotballstadion. Tenk på grønn bakgrunn og hvit skrift, med rette kombinasjonen av farge og font, kan Carlsberg omtrent skrive hva de vil, uten å nevne verken drikken eller merkenavnet. Det blir bare gjenkjennelig. 

Hvordan komme i gang med en visuell profil

  1. Definer den visuelle stilen
    Den visuelle stilen og grafiske profilen bør reflektere merkevarens verdier og personlighet. Velg farger , fonter og bilder som passer det uttrykket du ønsker å ha. Sørg for at du har en konsistent stil på tvers av alle kanaler. 
  2. Samme kvalitet på bilder og video
    Tidligere var det viktig å ha gode bilder. Men av og til kan en personlig og jordnær stil kunne forsvare bruk av enklere bilder og en mer casual stil. Så i stedet for å anbefale høy kvalitet, gå for lik kvalitet. 
  3. Lag visuelt innhold som resonnerer med målgruppen din
    Kundene dine har visse personas og egenskaper som du bør prøve å treffe. Avhengig av hva du ønsker å oppnå. Skal du provosere? Skape glede? Følelsene du ønsker å skape må frembringes på ulike måter, basert på målgruppens sammensetning. 

Noen gode tips mot visuelt verdenherredømme

  1. Optimaliser for ulike kanaler
    Sørg for at bilder og filmer kan tilpasses til ulike formater. Stående, liggende, kvadratiske og ulike størrelser. Noen bilder kan brukes «over alt» – men kan bli klippet feil, eller at de får kanter på utsiden som ser uproffe ut. Forsøk å tilpass til de flatene og kanalene du skal være på. 
  2. Bruk infografikk for å presentere data
    Grafer og tabeller kan være kjedelig å se på. En infografikk kan være engasjerende og lettlest. Infografikker hjelper lesere til å raskere forstå viktige poeng. 
  3. Ikke vær redd for eksperimentering
    Vær uredd, tørr å skille deg ut. Hele poenget er å ikke være en av sauene i flokken. Sort får er bedre, men er du en okse blant sauer, blir du lagt merke til. 

Klar for en unison stil?

Har du lyst til å styrke din merkevare? Kontakt oss for en uforpliktende prat om mulighetsrommet. 

Som en liten sidenote, så er de fleste bildene på denne siden laget av ai. Det har du sikkert sett allerede. AI vil absolutt prege den visuelle kommunikasjonen inn i fremtiden – og kanskje kan det endre hele dynamikken på hodet, litt sånn vi liker det. 

Valget er ditt

Fra meh til wow

Når du vil ha forandring

Hvem banker på min dør?