Voice Search Optimalisering

Forbered din bedrift for stemmesøk.

Smarthøyttalere og stemmesøk

Smarthøyttalere og stemmestyrt søk er i full fart, på vei inn i vår hverdag. Hva har det å si for din nettside og digitale synlighet, når flere skal bruke ørene foran øynene?

Hva betyr det å optimalisere for stemmesøk?

Optimalisering av stemmesøk betyr egentlig bare at innholdet på nettsiden din må tilpasses. Slik at det kan treffe og svare på spørsmål via smarthøyttalere og løsninger som Siri, Alexa og Google assistent. I bunn og grunn må du dekke inn de spørsmålene og svarene du kan forvente å få muntlig. 

Hvorfor skal vi tenke på stemmesøk?

  1. Økende populæritet
    Stadig flere potensielle kunder bruker stemmesøk for å finne informasjon. Det kan ligge muligheter her, som er verd å utforske. 
  2. Større sjanse til å bli funnet
    Søkeresultatet for «klesbutikk i Molde Sentrum» har ulikt resultat på nett, og om man bruker Google assistent. Ved å identifisere hva dagligtalen kan spørre om, er det også større sannsynlighet for at du står frem som beste valg.
  3. Selvsagt en liten konkurransefordel
    Bedrifter som tilpasser seg til stemmesøk har en liten fordel, og kan være den som tiltrekker seg fysiske kunder når folk spør om veibeskrivelse osv.

Hvordan treffe med stemmesøk?

  1. Bruk naturlig språk og analyser søkefraser, fremfor ord.
    Stemmesøk er ofte mer samtalepreget og naturlig. Det betyr at man for eksempel kan si: «Kan du finne en tannlege som er i nærheten» eller «hvem er dyktige snekkere rundt her» – Dette betyr også at volumet for disse søkene gjerne er lav, ordbruken variert og med det har vi også noen naturlige utfordringer. Det er likevel lurt å ha i bakhodet.
  2. Bruk lokal SEO som grunnlag
    Stemmesøk har svært ofte en lokal intensjon. «Nærmeste frisør» eller «advokatkontor i nærheten» – Det kan også være bydeler eller sentrum eller nær andre enheter som kjøpesenter. Pass på at nettsiden sier noe om lokasjonen og får inn relevante lokale identifikatorer. 
  3. God ytelse for mobil
    Siden stemmesøk primært skjer med en mobiltelefon, så vises også nettsider som yter godt nettopp på mobil. Om nettsiden din er treg eller ikke optimalisert for bruk på mobil, så kan man risikere å bli usynlig. 
  4. Opprett FAQ-seksjoner der det er naturlig
    Ofte stilte spørsmål, bedre kjent som FAQ gjør at du kan spesifikt skrive ned spørsmålene du forventer å få i stemmesøk og svare de ut, kort og konsist. Her er det da viktig å unngå lange svar. 
  5. Bruk Schema – jada litt teknisk
    Schemadata er litt kode som sendes til søkemotorene, med strukturert informasjon om din nettside. Dette er data som kan bli plukket opp og vist på ulike måter. Dette er et punkt de fleste trenger hjelp med, men som det er viktig å være kjent med – da du ikke ser dette «live» på en nettside. 

Synlighet handler i dag også om å bli hørt

Dette er et smalt område i en overordnet markedsplan, likevel er det vår jobb å tenke på alt, slik at du slipper. Trenger du hjelp og råd med nettsider og markedsføring? Ta kontakt med oss.