Customer Relationship Management

Eller kunderelasjonshåndtering på norsk. Det er vanskelig å definere hva CRM egentlig er, for det ligger mye i begrepet. Det er både en strategi og en programvare. De aller fleste forbinder dette med programvare for kundeoppfølging. På denne siden kan du lese mer om hva kunderelasjonshåndtering er. Vi skal dekke både programmet og det strategiske på denne siden.

Innholdsfortegnelse

CRM = Customer Relationship Management

CRM er en engelsk forkortelse som kan oversettes til følgende på norsk: Kunderelasjonshåndteing. Uttrykket stammer i fra 1995 og både teknologiselskapet Gartner og Tom Siebel har fått æren om å komme på produktnavnet.

Hva er CRM?

CRM er mest kjent som programvare for å håndtere din kundeinformasjon og kundedialog. CRM kan være både et program og en strategi. Vi har også skrevet en dypere artikkel for å forklare mer om hva CRM er her.

Hvem er CRM for?

Alle bedrifter som har kundedata har behov for å strukturere sine kundedata. CRM er like viktig som regnskapssystemet og bør være noe av det første dere anskaffer dere når dere etablerer en bedrift. Likevel er det kun 18 % av bedriftene som skaffer CRM det første året. Det er derfor trygt å si at CRM kan gi deg et konkurransefortrinn.